300 kilometrów przygody

Rozbudowa portów, przystani żeglarskich, remont zwodzonego mostu – Pomorze stawia na turystykę.

Publikacja: 08.05.2017 22:30

Port w Krynicy Morskiej, dysponujący dziś 80 miejscami do cumowania jachtów, zostanie rozbudowany

Port w Krynicy Morskiej, dysponujący dziś 80 miejscami do cumowania jachtów, zostanie rozbudowany

Foto: Fotolia

„303 km niezapomnianej przygody, którą można przeżyć płynąc kajakiem, jachtem, łodzią motorową lub hausbotem" – w taki zachęcający sposób reklamuje się Pętla Żuławska, jedna z większych atrakcji województwa.

Przed laty obszar kojarzony z nieatrakcyjnymi rolniczymi terenami – dzisiaj stanowi raj dla wodniaków i przyciąga rosnące rzesze turystów. Na szlakach wodnych są porty, mariny, przystanie żeglarskie, stanice. Niebawem na modernizację Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej samorząd pomorski wyda 92 mln zł.

– Realizując szereg nowych inwestycji, chcemy, aby akweny wodne Żuław i Zalewu Wiślanego stały się jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów. Będziemy modernizować istniejące przystanie oraz zlikwidujemy bariery na szlakach wodnych, takich jak na przykład rzeka Tuga – tłumaczył niedawno wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski.

Przedsięwzięcie to strategiczny dla rozwoju turystyki projekt samorządu pomorskiego. Celem jest uzupełnienie sieci portów i przystani na tym obszarze.

– Po to, by wzbogacić produkt turystyczny, wyeksponować modę na pływanie po szlakach wodnych, ale też zmienić sposób myślenia i postrzegania Żuław jako obszaru peryferyjnego i nieciekawego – mówi Rafał Wasil z Urzędu Marszałkowskiego, kierownik projektu Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska.

Pod koniec stycznia zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie, wiadomo więc, jakie przedsięwzięcia będą realizowane. Ostateczna decyzja o projektach zapadnie latem.

Które z przedsięwzięć są najważniejsze? Kontynuowana będzie rozbudowa portu jachtowego w Krynicy Morskiej, gdzie dzisiaj jest ok. 80 miejsc do cumowania jachtów. Zostanie więc rozbudowane zaplecze sanitarne i socjalne – w tym sanitariaty, hangary oraz wyposażenie w sprzęt do obsługi jednostek. Będzie dźwig do wodowania jachtów.

Z kolei w Krynicy Morskiej zostanie wydłużony pirs pasażerski w morskim porcie rybackim, po to, by zapewniał bezpieczny postój i ochraniał przed niekorzystnymi wiatrami.

Wielką atrakcją dla turystów będzie uruchomienie nowej trasy żeglugowej na Tudze (rzeka, która uchodzi do Szkarpawy). Dzięki temu będzie można tym blisko 15-kilometrowym szlakiem dopłynąć na jachtach do samego Nowego Dworu Gdańskiego. – Kiedyś, w latach 60., ten szlak nadawał się do pływania. Jednak później mosty zwodzone nadgryzł ząb czasu, przestały być czynne. Teraz chcemy je uruchomić – mówi Rafał Wasil.

W planie jest także zautomatyzowanie obsługi jedynego na Żuławach – a być może również w Polsce – mostu kolejowego obrotowego, który obecnie jest piętą achillesową. – Gdyby się zepsuł, to zatrzymałby cały ruch na wodzie, czyli na Szkarpawie, na głównym odcinku z Gdańska nad Zalew Wiślany. Albo zatrzymałby ruch kolejki wąskotorowej, która jest atrakcją, na Mierzeję Wiślaną – tłumaczy Rafał Wasil.

Odbudowa czeka marinę w Malborku, natomiast zbudowana będzie przystań żeglarska w Korzeniewie. W Śliwnie i w Sobieszewie miasto Gdańsk zbuduje przystań żeglarską.

Rozbudowana zostanie również przystań żeglarska w Błotniku, dzięki czemu do obecnych ok. 90 miejsc do cumowania dołączy ok. 40 nowych. Duże nakłady, bo 18 mln zł, pochłonie rozbudowa i renowacja portu jachtowego w Górkach Zachodnich.

Samorząd Pomorza jest przekonany, że wszystkie te inwestycje poprawią standard wypoczynku, rozszerzą ofertę i przyciągną turystów. Już obecnie amatorów, których wabią uroki tego obszaru, jest coraz więcej. – W ubiegłorocznym sezonie żeglarskim z Pętli Żuławskiej skorzystało ponad 130 tysięcy wodniaków. A jeszcze kilka lat temu było ich najwyżej 20 tysięcy – podkreśla Rafał Wasil.

Jak czytamy na stronie internetowej Pętli Żuławskiej rozwija się turystyka motorowodna i żegluga jednostkami typu hausboot, nazywanymi także barkami motorowymi. Pływanie nimi, ze względu na niewielką prędkość i moc silnika, w wielu wypadkach nie wymaga żadnych uprawnień.

Inwestycje w turystykę mają zachęcić przybyszów, by odkrywali Żuławy od strony wody i dopływali do atrakcji turystycznych, które są zlokalizowane nad rzekami w rejonie Pętli. Są tutaj charakterystyczne dla Żuław domy podcieniowe, liczne śluzy, mosty zwodzone i akwedukty. Nad Nogatem położone jest najbardziej znane miasto i zabytek w regionie Pętli Żuławskiej – Zamek Krzyżacki w Malborku. „Cumowanie u stóp Zamku Krzyżackiego w Malborku, zwłaszcza gdy wieczorem odbywa się widowisko »światło i dźwięk« jest z pewnością wielką atrakcją" – czytamy na stronie internetowej Pętli Żuławskiej.

Obecny projekt to kontynuacja – pierwszy etap został zrealizowany w latach 2010–2014 kosztem ponad 83 mln zł, a dofinansowanie pochodziło z PO Innowacyjna Gospodarka. Środki na inwestycje drugiego etapu będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020.

– Większość inwestycji ma być zrealizowana na przełomie 2018 i 2019 roku – podsumowuje Rafał Wasil.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: g.zawadka@rp.pl

„303 km niezapomnianej przygody, którą można przeżyć płynąc kajakiem, jachtem, łodzią motorową lub hausbotem" – w taki zachęcający sposób reklamuje się Pętla Żuławska, jedna z większych atrakcji województwa.

Przed laty obszar kojarzony z nieatrakcyjnymi rolniczymi terenami – dzisiaj stanowi raj dla wodniaków i przyciąga rosnące rzesze turystów. Na szlakach wodnych są porty, mariny, przystanie żeglarskie, stanice. Niebawem na modernizację Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej samorząd pomorski wyda 92 mln zł.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony