Klaster, czyli twórczy ferment

Pod jednym dachem na Zabłociu będą funkcjonować startupy, fundacje i mieszkańcy.

Publikacja: 12.06.2017 00:01

Foto: materiały prasowe

Jeszcze kilka lat temu Zabłocie straszyło pordzewiałymi pustymi halami fabrycznymi oraz rozpadającymi się czynszówkami.

Tymczasem do końca PRL kwitło tu życie. Wytwarzano kosmetyki, zapałki, słodycze, szkło. Z czasem jednak fabryki poupadały lub zostały zlikwidowane. Pozostały po nich tony zardzewiałego żelastwa i czynszówki, w których mieszkają byli pracownicy.

To się jednak sukcesywnie zmienia. Hale jedna po drugiej dostają szanse na drugie życie, a czynszówki przestają straszyć. Na Zabłocie wraca życie, a miasto chwali się udaną rewitalizacją.

Przy okazji rodzą się kolejne pomysły na Zabłocie. Wśród nich jest koncepcja stworzenia klastra innowacji społeczno-gospodarczych.

Będzie on funkcjonować w przyszłości w jednej ze starych fabrycznych hal, które dziś jedynie straszą.

– Pod jednym dachem będą się mieściły siedziby organizacji pozarządowych, inkubator przedsiębiorczości, startupy. Ma to być również miejsce wystaw i spotkań mieszkańców – opowiada Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa. – Po prostu klaster ma być miejscem spotkań i twórczego fermentu. Wciąż takich miejsc w Krakowie jest za mało.

Droga jednak przed klastrem jeszcze długa i kręta. Miasto planuje otworzyć go w 2020 r. Na razie został rozstrzygnięty konkurs architektoniczny na jego projekt. Miasto szacuje, że realizacja inwestycji będzie kosztować 34 mln zł.

– Mam nadzieję, że część tych środków uda się pozyskać z unijnych funduszy– mówi wiceprezydent Koterba.

Magistrat krakowski wystąpił więc o dofinansowanie unijne do urzędu marszałkowskiego i czeka na jego decyzję w tej sprawie. Trochę jednak poczeka.

– Złożony w konkursie wniosek zostanie poddany ocenie formalnej i merytorycznej. Planowane rozstrzygnięcie tego konkursu to październik 2017 – wyjaśnia Magdalena Pikulska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Pomysł stworzenia klastra podoba się Bartłomiejowi Piotrowskiemu z fundacji Kraków Miastem Startupów.

– Mam nadzieję, że faktycznie uda się pod jednym dachem zgromadzić tak wiele instytucji, jak organizacje pozarządowe, młodych przedsiębiorców, startupy – mówi Bartłomiej Piotrowski.

– Zależy nam na tym, by w klastrze działało także centrum obsługi inwestora. Osoba, która tam przyjdzie, będzie mogła liczyć na kompleksową obsługę, a instytucje będą mogły ze sobą współpracować. Warto, by swój punkt miał urząd miasta. Powinni w nim przyjmować m.in. przedstawiciele wydziałów kultury czy promocji.

– Do tej pory współpraca z urzędnikami nie zawsze wyglądała różowo. – dodaje Piotrowski. – Tego typu punkty już działają, ale są rozproszone po całym Krakowie. Jeśli będą się mieścić pod jednym adresem, to będzie wygodniej – tłumaczy.

Moda na Zabłocie, stanowiące część dzielnicy Podgórze, zaczęła się od powstania dwóch muzeów: Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK oraz oddziału Muzeum Historycznego Miasta Krakowa Fabryka Emalia Oskara Schindlera

Dzięki temu Zabłocie stało się ważnym punktem na mapie turystycznej.

– Zależało nam jednak nie tylko na tym, żeby na Zabłocie przyjeżdżali turyści, ale także by wrócili tu inwestorzy – mówi wiceprezydent Koterba. – Zaczęliśmy od uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przyjęcia lokalnego programu rewitalizacji, by zachęcić potencjalnie chętne podmioty.

Myślę, że to się udało. Sporo się tu też buduje.

Jeszcze kilka lat temu Zabłocie straszyło pordzewiałymi pustymi halami fabrycznymi oraz rozpadającymi się czynszówkami.

Tymczasem do końca PRL kwitło tu życie. Wytwarzano kosmetyki, zapałki, słodycze, szkło. Z czasem jednak fabryki poupadały lub zostały zlikwidowane. Pozostały po nich tony zardzewiałego żelastwa i czynszówki, w których mieszkają byli pracownicy.

Pozostało 89% artykułu
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego