Biznes atakuje znad jezior

Firmy z gmin położonych nad Wielkimi Jeziorami Mazurskimi mają zyskać na konkurencyjności, a lokalna gospodarka – na mocy. Samorządy zdobyły na to prawie 10 mln zł.

Publikacja: 12.07.2017 23:00

„7 Cudów Mazur – promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich” to nowy projekt, który ma

„7 Cudów Mazur – promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich” to nowy projekt, który ma wesprzeć lokalnych przedsiębiorców

Foto: shutterstock

– Nasz region wyróżnia się od zawsze, choć w powszechnej świadomości głównie dzięki walorom przyrodniczym i atrakcjom turystycznym. Z tego jesteśmy znani, a Mazury to rozpoznawalna marka. Jednak mamy świadomość, że to za mało – mówił marszałek Gustaw Marek Brzezin podczas podpisywania umowy na realizację projektu „7 Cudów Mazur – promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich" ze stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.

– Dlatego stawiamy na postęp gospodarczy pozostający w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Skala już zainwestowanych i nadal przeznaczanych na rozwój środków pozwala nam stale i efektywnie poprawiać wizerunek Warmii i Mazur. Wspieramy także działania społeczno-edukacyjne, prozdrowotne, gospodarcze, rozwijamy kontakty międzynarodowe i zapraszamy do nas inwestorów – przekonywał marszałek.

Stowarzyszenie powstało w 2014 r. i tworzą je położone nad jeziorami: miasto Giżycko, gmina Giżycko, gmina Miłki, gmina Ruciane-Nida, gmina Orzysz, gmina Mikołajki, gmina Ryn, gmina Pisz, gmina Węgorzewo, miasto Mrągowo i gmina Mrągowo.

– Do tej pory każda z naszych gmin, jeżeli promowała, to gminę – jej walory, atrakcje. Teraz chcemy promować naszą gospodarkę. Liczę, że w Mikołajkach zgłosi się ze 20 firm, a my im zorganizujemy szkolenia, skojarzymy je z partnerami zagranicznymi – mówi „Rzeczpospolitej" Piotr Jakubowski, burmistrz Mikołajek i przewodniczący stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.

– U nas dominuje turystyka, ale w takich gminach i miastach, jak Giżycko, Węgorzewo, Pisz czy Mrągowo funkcjonuje przemysł. W Mrągowie jest dużo firm produkcyjnych z niemieckim kapitałem, w Piszu branża drzewna, w Giżycku działają stocznie jachtowe, a ten produkt ma teraz duże wzięcie na świecie. Tam będzie zapewne więcej zainteresowanych naszym projektem. To są potencjalni adresaci programu – wymienia Piotr Jakubowski.

Koncepcja skupi się na branżach najbardziej perspektywicznych i specyficznych z obszaru Krainy Wielkich Jezior – tzw. inteligentnych specjalizacjach – stanowiących fundament marki regionu – ekonomii wody (m.in. stocznie jachtowe, turystyka, żegluga), produkcji żywności wysokiej jakości oraz na drewnie i meblarstwie.

Wartość projektu to ok. 11,6 mln zł przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO na lata 2014–2020 w wysokości ok. 9,6 mln zł.

Wzrost konkurencyjności firm znad Wielkich Jezior ma przynieść dynamiczniejszy szturm rynku krajowego i zagranicznego. A to z kolei powinno się przełożyć na przyrost inwestycji. Narzędziem do osiągnięcia celów będą przede wszystkim działania promocyjne, skierowane głównie do dominującego w tej części Mazur małego i średniego biznesu. Odbiorcami działań promocyjnych będą: inwestorzy, kontrahenci z kraju i zagranicy, importerzy.

Co konkretnie za 11,4 mln zł zostanie zrobione? Projekt zakłada m.in. opracowanie i uruchomienie Systemu Informacji Gospodarczej regionu nad Wielkimi Jeziorami, a także Mazurskiego Systemu Obsługi Inwestora i Eksportera.

– Chodzi o to, żeby wszystkie informacje o naszych firmach inwestorzy mogli znaleźć w jednym miejscu, na jednej stronie. I żeby zostali profesjonalnie obsłużeni – wyjaśnia Piotr Jakubowski.

Za pieniądze z RPO zorganizowany też zostanie cykl spotkań i konferencji pod hasłem „Business in Mazury", przyjazdowe misje gospodarcze (dla kontrahentów zagranicznych zainteresowanych regionem).

Powstanie ogólnopolska kampania reklamowa, promująca krainę jako atrakcyjne miejsce do inwestowania i prowadzenia biznesu, a także kampanie w mediach społecznościowych, prezentujące krainę jako atrakcyjne miejsce do mieszkania, pracy i prowadzenia biznesu.

Powstanie też film prezentujący potencjał inteligentnej specjalizacji – ekonomii wody dla turystyki biznesowej oraz folderu promocyjnego z ofertą turystyki biznesowej.

W projekcie znalazły się także: publikacja i dystrybucja wydawnictw promocyjnych, badania mierzące efektywność promocji gospodarczej; a także cykl szkoleń podnoszących kompetencję osób zaangażowanych we wdrażanie projektu.

Kto będzie go wprowadzał w życie? – Projekt będziemy realizować od 2017 do 2019 r., w większości własnymi siłami – zapewnia szef stowarzyszenia.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: i.trusewicz@rp.pl

– Nasz region wyróżnia się od zawsze, choć w powszechnej świadomości głównie dzięki walorom przyrodniczym i atrakcjom turystycznym. Z tego jesteśmy znani, a Mazury to rozpoznawalna marka. Jednak mamy świadomość, że to za mało – mówił marszałek Gustaw Marek Brzezin podczas podpisywania umowy na realizację projektu „7 Cudów Mazur – promocja gospodarcza obszaru Wielkich Jezior Mazurskich" ze stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.

– Dlatego stawiamy na postęp gospodarczy pozostający w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Skala już zainwestowanych i nadal przeznaczanych na rozwój środków pozwala nam stale i efektywnie poprawiać wizerunek Warmii i Mazur. Wspieramy także działania społeczno-edukacyjne, prozdrowotne, gospodarcze, rozwijamy kontakty międzynarodowe i zapraszamy do nas inwestorów – przekonywał marszałek.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy