Muzeum mieści się w części XVII-wiecznego Pałacu Opatów będącego fragmentem zabudowań monasteru supraskiego. Od przełomu lat 60. i 70. ubiegłego wieku funkcjonował w tym miejscu punkt muzealny ówczesnego Muzeum Okręgowego w Białymstoku – dzisiejszego Podlaskiego. Pomysłodawcą utworzenia Muzeum Ikon był dzisiejszy szef Muzeum Podlaskiego Andrzej Lechowski. On też jest autorem jego koncepcji. Muzeum Ikon jest obecnie oddziałem Muzeum Podlaskiego.
W sąsiedztwie klasztoru
– Początkowo eksponowaliśmy XVI-wieczne freski supraskie ze zburzonej świątyni będącej niezwykłą kompilacją architektury bizantyńskiego Wschodu z gotykiem. Teraz została zrekonstruowana i stoi na dziedzińcu – wspomina Krystyna Stawecka kierująca Muzeum Ikon. – To podsunęło myśl o lokalizacji, która jest zresztą bardzo szczęśliwa, ikony są w naturalnym dla siebie miejscu. Znajdują się w sąsiedztwie męskiego klasztoru prawosławnego, dzięki czemu zachowana jest ciągłość zwiedzania. Nie ma różnicy, czy rozpocznie się je od klasztoru czy od muzeum.
Klasztor nadal funkcjonuje, mieszkają w nim bracia, prowadzone jest życie liturgiczne, odbywają się nabożeństwa. Z pomieszczeń klasztornych korzysta też Akademia Supraska – centrum kulturalno-artystyczne. –To wszystko powoduje, że nasze muzeum znajduje się w wyjątkowo odpowiednim miejscu – dodaje Krystyna Stawecka.
Muzeum zajmuje dwie kondygnacje Pałacu Opatów i składa się z dziewięciu sal tematycznych poświęconych ikonie. Każde pomieszczenie dedykowane jest innemu tematowi.