Ciężarówki ominą chmielnicki rynek

Ok. 47 mln zł będzie kosztować budowa północnej obwodnicy Chmielnika. Większość środków będzie pochodzić z dotacji unijnych.

Publikacja: 30.07.2017 22:30

Północna obwodnica Chmielnika ma być gotowa w 2018 r.

Północna obwodnica Chmielnika ma być gotowa w 2018 r.

Foto: shutterstock

Inwestycja ma się zakończyć w listopadzie przyszłego roku. Dzięki niej z zabytkowego chmielnickiego rynku zostanie wyprowadzony ciężki ruch.

Droga wojewódzka nr 765 łączy Chmielnik i Osiek. Umożliwia podróż krzyżującymi się w Chmielniku drogami krajowymi: nr 78 ze Śląska i nr 73 z Kielc przez Tarnów do Jasła na Podkarpaciu – do Osieka, gdzie łączy się z DK nr 79 Warszawa–Sandomierz–Kraków.

– Kierowcy chętniej wybierali ten szlak ze względu na poprawione parametry drogi i skrócony czas podróży – mówi Rafał Ziętal ze Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (ŚZDW) i dodaje, że w związku z tym wzrosło też natężenie ruchu w samym Chmielniku.

Z tego powodu zapadła decyzja o budowie trasy, której zadaniem jest odciążenie centrum od ruchu tranzytowego. Północna obwodnica będzie biegła w nowym śladzie drogi wojewódzkiej nr 765.

– Rozpoczyna się na rondzie na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 73. Dalej przebiega w kierunku wschodnim, gdzie na skrzyżowaniu z drogą powiatową zaprojektowano wiadukt – wylicza Rafał Ziętal.

Dodaje, że dalej będzie biegła w kierunku południowo-wschodnim do skrzyżowania z drogą powiatową, gdzie zaprojektowano rondo. W dalszej części droga połączy się z istniejącym śladem drogi wojewódzkiej nr 765. Tam też zaprojektowano rondo.

W ramach robót budowlanych zaplanowano też przebudowę odcinka drogi krajowej nr 73 o długości 1,4 km. Projekt przewiduje budowę dróg po obu stronach obwodnicy, ciągi pieszo-rowerowe, punkty obsługi rowerzystów, zatoki autobusowe wraz z wiatami oraz specjalne przeprawy dla zwierząt.

Konieczna będzie także przebudowa drogi krajowej 73 na odcinku 1,5 km. – Rozpocznie się ona na skrzyżowaniu z drogą powiatową, dalej przebiega nowym śladem i krzyżuje się z drogą wojewódzką 765 poprzez rondo, a następnie łączy się z istniejącym śladem drogi krajowej – objaśnia Rafał Ziętal.

Przygotowania do inwestycji zaczęły się już kilka lat temu. W październiku 2014 r. ŚZDW podpisał umowę na wykonanie koncepcji budowy obwodnicy. W ubiegłym roku podpisano umowę na projekt budowlany.

Przetarg na wykonanie obwodnicy ogłoszono w lutym tego roku. Wygrała go firma Fart z Kielc z kwotą 36,7 mln zł. Prace mają się rozpocząć w wakacje. Inwestycja powstanie w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014–2020.

– Realizacja inwestycji w chwili obecnej możliwa jest dzięki pozyskaniu dofinansowania z Funduszy Europejskich Polska Wschodnia, gdzie poziom dofinansowania wynosi 85 proc. – tłumaczy Rafał Ziętal. Wartość przedsięwzięcia finansowana z PO PW to ponad 37 mln zł. W sumie cały projekt ma kosztować 47 mln zł.

– Pozostałe wydatki związane są z regulacją stanów prawnych przejętych nieruchomości pod nowo budowaną obwodnicę – dodaje przedstawiciel ŚZDW.

Podkreśla, że wyprowadzenie ruchu z centrum Chmielnika spowoduje mniejsze uciążliwości dla mieszkańców, tj. mniejszy hałas i drgania; zmniejszone natężenie ruchu wpłynie korzystnie na poprawę bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników drogi.

Na terenie świętokrzyskiego trwają też prace związane z innymi obwodnicami. To obwodnice Jędrzejowa, Zbludowic, Pińczowa, Staszowa, Ćmielowa, Kazimierzy Wielkiej i Włoszczowy.

Najszybciej powinna powstać licząca 5,1 km obwodnica Ćmielowa. Termin realizacji to koniec czerwca 2018 r. Z kolei obwodnica Staszowa powinna zostać oddana do użytku w październiku 2018 r. W 2019 r. powinny być gotowe trasy wokół Jędrzejowa, Zbludowic i Pińczowa, a w 2020 Kazimierzy Wielkiej i Włoszczowy.

Inwestycja ma się zakończyć w listopadzie przyszłego roku. Dzięki niej z zabytkowego chmielnickiego rynku zostanie wyprowadzony ciężki ruch.

Droga wojewódzka nr 765 łączy Chmielnik i Osiek. Umożliwia podróż krzyżującymi się w Chmielniku drogami krajowymi: nr 78 ze Śląska i nr 73 z Kielc przez Tarnów do Jasła na Podkarpaciu – do Osieka, gdzie łączy się z DK nr 79 Warszawa–Sandomierz–Kraków.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony