Kołysanki na początek sezonu

Karolina Rozwód, dyrektorka Teatru Starego w Lublinie opowiada o planach na nowy sezon 2017/18.

Publikacja: 14.09.2017 21:00

Kołysanki na początek sezonu

Foto: Fotorzepa, Wojcjech Niespiałowski

Rz: Ledwie zaczął się nowy sezon, a koprodukcja Teatru Starego otrzymała znaczące wyróżnienie.

Karolina Rozwód: Rzeczywiście, sezon zaczął się dla nas wyjątkowo miło. Nasz spektakl „Wieloryb. The Globe" został wyróżniony nagrodą specjalną przez prestiżowy miesięcznik „Teatr". Krytycy uznali, że spektakl ten niesie ze sobą unikalne wartości artystyczne i humanistyczne. I jest to dla mnie szczególnie ważne, bo dokładnie taka była motywacja jednego z jego pomysłodawców: Mateusza Pakuły, kiedy po raz pierwszy rozmawialiśmy o pomyśle na realizację spektaklu, którym Krzysztof Globisz mógłby wrócić do teatru po chorobie. Jestem zaszczycona, że pan Krzysztof Globisz i pozostali twórcy właśnie nasz teatr wybrali jako miejsce prezentacji przedstawienia. Cieszę się, że spektakl mógł powstać w koprodukcji z Teatrem Łaźnia Nowa, zaistnieć na Festiwalu Boska Komedia, a potem na innych scenach w kraju – m.in. w Kaliszu, Gdyni i Warszawie.

Także Lublin przeżywa specjalny czas.

Przez cały 2017 rok świętuje swoje 700-lecie, my oczywiście również. W marcu obchody te połączyliśmy ze skromnym jubileuszem pięciolecia działalności Teatru Starego w obecnym kształcie. Z tej okazji projekt filmowo-muzyczny „Kocham, Lublin, szanuję. Harmonie miasta" przygotował wywodzący się z Lublina, wybitny kompozytor Bartek Wąsik, m.in. pomysłodawca i aranżer płyty Stanisławy Celińskiej „Nowa Warszawa". To unikatowe wydarzenie zarejestrowaliśmy na początku września i późną jesienią ukaże się na DVD.

Na co możemy liczyć w nowym sezonie?

Nasz „regularny" sezon rozpoczniemy – tradycyjnie już – premierą. Tym razem przygotowaliśmy koncert kołysanek „Szukaj w snach". Teksty lubelskiego poety Włodzimierza Wysockiego muzycznie oprawił Marek Napiórkowski, a obok niego na scenie wystąpi Natalia Kukulska, której głos doskonale sprawdza się w repertuarze dla najmłodszych. Specjalnie na tę okazję teatr zamieniamy w senną przestrzeń puf i poduch. A ponieważ miejsce do tego zobowiązuje, w koncercie nie zabraknie też teatru – tym razem teatru tańca.

Program przygotowuje pani w specjalny sposób.

I po premierze wrócimy do naszego tradycyjnego układu, w którym każdy dzień dedykowany jest innej dziedzinie sztuki. Przyjadą do nas najwybitniejsi polscy aktorzy w swoich wspaniałych rolach, m.in. Janusz Gajos z „Mszą za miasto Arras", a także Andrzej i Mikołaj Grabowscy oraz Jan Peszek w legendarnym „Scenariuszu dla trzech aktorów", który to tytuł już od 30 lat obecny jest na polskich scenach. Pokazywać też będziemy tytuły najnowsze: przebój krakowskich scen „Do dna" w wykonaniu studentów tamtejszej PWST oraz najnowszą adaptację prozy Jerzego Pilcha „Inne rozkosze" Teatru STU. Teatromanów z Lubelszczyzny szczególnie zainteresować może spektakl gdyńskiego Teatru im. W. Gombrowicza „Z życia glist", a to dlatego, że jego wykonawcy, Monika Babicka i Szymon Sędrowski, to niegdyś gwiazdy lubelskiego Teatru im. J. Osterwy za wieloletniej dyrekcji Krzysztofa Babickiego, który teraz wystąpi w roli reżysera.

Ciągle trudno o bilety do Starego. Czy można liczyć na powtórki?

Oczywiście, będziemy także przypominać tytuły, które powstały w Teatrze Starym, przynajmniej dopóki cieszą się tak dużą popularnością wśród naszych widzów. W listopadzie na afisz powrócą piosenki i wiersze Leonarda Cohena w wykonaniu Renaty Przemyk i Wojciecha Leonowicza, czyli „Boogie Street". Dwukrotnie zagramy też „Skarb" Leszka Mądzika – ukochany przez dzieci spektakl, który ma już wśród nich swoich stałych widzów.

A co z wydarzeniami muzycznymi?

Jak zwykle w Teatrze Starym możemy się pochwalić mocnym programem muzycznym, na który złożą się i prestiżowe koncerty w ramach cyklu Marcina Kydryńskiego „Siesta w drodze", i premierowe wykonania nowego materiału przez artystów takich jak Adam Bałdych i Natalia Przybysz. Wyjątkowo do naszej sceny pasuje muzyczno-literacki projekt „Schulz", w którym fragmenty prozy Brunona Schulza nagrane przez Jana Nowickiego przeplatają się z niesłychanie oryginalną muzyką zespołu Małe Instrumenty. Bardzo cieszymy się, że udało nam po raz pierwszy zaprosić panią Magdę Umer. Bilety na jej koncert wraz z Bogdanem Hołownią sprzedały się w ciągu jednego dnia i na nieustające prośby widzów musieliśmy zorganizować drugi termin, który zresztą równie szybko się wyprzedał. Równie chętnie widzowie przyjęli spektakl oparty na songach Jacka Kaczmarskiego w wykonaniu Teatru Ateneum z Warszawy. Jak widać, czas mistrzów nie przeminął.

O czym będzie się dyskutować na scenie Starego?

Ciągle rozwijamy cykl debat „Bitwa o kulturę/literaturę", którego główna formuła pozostaje niezmienna: prowadzący proponują zagadnienie oraz zapraszają gości, którzy nierzadko z wydatną pomocą publiczności rozważają je co wtorek na scenie Teatru Starego. Urozmaicenia dostarczają wciąż nowe, często bardzo aktualne tematy oraz osoby dyskutantów. W tym sezonie debaty poprowadzą Grażyna Lutosławska, Łukasz Drewniak i Jerzy Sosnowski, wśród gości można zaś wymienić Maję Kleczewską, Dorotę Masłowską, Jacka Hugo-Badera i Wacława Radziwonowicza. Niezmiennie prezentować też będziemy filmy oraz transmisje z nowojorskiej Metropolitan Opera.

Rz: Ledwie zaczął się nowy sezon, a koprodukcja Teatru Starego otrzymała znaczące wyróżnienie.

Karolina Rozwód: Rzeczywiście, sezon zaczął się dla nas wyjątkowo miło. Nasz spektakl „Wieloryb. The Globe" został wyróżniony nagrodą specjalną przez prestiżowy miesięcznik „Teatr". Krytycy uznali, że spektakl ten niesie ze sobą unikalne wartości artystyczne i humanistyczne. I jest to dla mnie szczególnie ważne, bo dokładnie taka była motywacja jednego z jego pomysłodawców: Mateusza Pakuły, kiedy po raz pierwszy rozmawialiśmy o pomyśle na realizację spektaklu, którym Krzysztof Globisz mógłby wrócić do teatru po chorobie. Jestem zaszczycona, że pan Krzysztof Globisz i pozostali twórcy właśnie nasz teatr wybrali jako miejsce prezentacji przedstawienia. Cieszę się, że spektakl mógł powstać w koprodukcji z Teatrem Łaźnia Nowa, zaistnieć na Festiwalu Boska Komedia, a potem na innych scenach w kraju – m.in. w Kaliszu, Gdyni i Warszawie.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony