Komunikacja alternatywą dla auta

Za ponad 250 mln zł Koleje Dolnośląskie kupiły 11 nowoczesnych pociągów, które pojawią się na torach w grudniu, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

Publikacja: 28.09.2017 22:30

Nowe składy jeżdżące po Dolnym Śląsku będą mogły osiągnąć prędkość 160/km

Nowe składy jeżdżące po Dolnym Śląsku będą mogły osiągnąć prędkość 160/km

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Przewoźnik dolnośląski na początku roku podpisał umowę z firmą Newag SA na dostawę Impulsów typu 45WE. – Pasażerowie pojadą nimi do miejscowości z całego regionu, m.in. z Wrocławia do Międzylesia (Lichkov), Węglińca, Legnicy, Lubina, Głogowa, Rawicza, Jelcza-Laskowic – wylicza Bogusław Godlewski, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Zespoły Trakcyjne z rodziny Impuls, które są pojazdami niskopodłogowymi z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, opcjonalnie w automaty do sprzedaży biletów oraz kasowniki biletowe. – Wnętrze zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – przewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, windy, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów – wylicza producent.

W każdym pociągu znajdzie się 259 miejsc siedzących, a razem ze stojącymi ponad 530. Składy będą wyposażone w regulowane siedzenia, wi-fi, większą liczbę gniazdek elektrycznych, a także gniazdka USB. Na wyposażeniu znajdą się także dwa defibrylatory. – Dla bezpieczeństwa podróżnych tabor zostanie wyposażony w monitoring oraz systemy informacji pasażerskiej o możliwych przesiadkach do innych pociągów regionalnych i krajowych, a nawet o możliwości dojazdu z dworca w określone miejsce z wykorzystaniem komunikacji miejskiej. Pociągi będą osiągać prędkość nawet 160 km/h – wylicza Bogusław Godlewski. Każdy skład zostanie objęty czteroletnią gwarancją.

– Pociągi pojawią się na najpopularniejszych dolnośląskich trasach. W tym roku planowaliśmy przewieźć 8 milionów pasażerów, ale już teraz wiemy, że będzie to ponad 9 milionów – mówi Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich. Dodaje, że nowoczesna, punktualna kolej jest alternatywą dla komunikacji samochodowej.

Zakup nowoczesnych składów został zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020. To niejedyna inwestycja Kolei Dolnośląskich. Trwa budowa hali serwisowej przewoźnika w Legnicy przy ulicy Pątnowskiej.

– Własne zaplecze serwisowe to dla spółki znaczące oszczędności, a dla społeczności lokalnej kilkadziesiąt nowych miejsc pracy – tłumaczy Bogusław Godlewski.

– Obecnie przewoźnik serwisuje swoje pociągi w dzierżawionym obiekcie w Miłkowicach, ale już wkrótce całe zaplecze techniczne zostanie przeniesione właśnie do nowoczesnej hali w Legnicy, w której do użytku oddane zostaną trzy tory serwisowe. Na ponad 2 tys. metrów kwadratowych będą mogły odbywać się prace przy czterech pociągach jednocześnie– wylicza rzecznik Kolei Dolnośląskich. A Piotr Rachwalski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich, dodaje, że własny, nowoczesny obiekt serwisowy to bardzo istotny krok z punktu widzenia wszystkich inwestycji Kolei Dolnośląskich.

– Sukcesywnie odbieramy kolejne nowe pociągi, co dodatkowo zwiększa nasze zapotrzebowanie na profesjonalną i wydajną obsługę techniczną. Budowa nowej hali to duże oszczędności dla spółki, a co najważniejsze – szansa na trwałe zapewnianie najwyższej jakości przewozów naszym pasażerom – tłumaczy prezes Rachwalski.

Według szacunków spółki uruchomienie własnej placówki serwisowo-naprawczej to w perspektywie najbliższych dziesięciu lat oszczędności rzędu 22 milionów złotych.

– Cieszę się, że dynamiczny rozwój KD ma też dodatkowy, bardzo istotny wymiar w postaci wzrostu zatrudnienia w specjalistycznych ośrodkach w naszym regionie – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Koleje Dolnośląskie to działająca od 2007 roku jedna z szybko rozwijających się spółek kolejowych w kraju. W ubiegłym roku składy przewoźnika przewiozły ponad 7 milionów pasażerów. Przewoźnik ma obecnie do dyspozycji 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 25 pojazdów spalinowych.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego