PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie wartą 16 mln zł umowę na opracowanie dokumentacji projektowej na odcinki tras kolejowych nr 201, 214 i 229. To pierwszy krok do remontu tych linii.
Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację pomorskich tras kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (linia 201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (linia 214) i Glinczem a Kartuzami (linia 229). W ramach tych inwestycji PKP PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów. PLK przebuduje 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy, Rębiechowo.
– Perony będą wyższe i dłuższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Spółka planuje, że w Glinczu zostanie zbudowana kilometrowa łącznica, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii Kościerzyna–Gdynia i Glincz–Kartuzy. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi połączenie linii Somonino–Kartuzy i Glincz–Kartuzy bez zmiany kierunku jazdy dla relacji Somonino–Kartuzy–Glincz.
– Głównym celem planowanej inwestycji jest stworzenie lepszych warunków dla przewozu towarów – mówi Mirosław Siemieniec. Dodaje, że zyskają także pasażerowie, którzy będą mieli łatwiejszy dostęp do kolei, a podróż pociągiem będzie szybsza. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się z obecnego 1 godz. 16 min do około godziny.