Szybciej pociągiem przez Pomorze

Trasy kolejowe w regionie będą modernizowane i elektryfikowane. Dzięki temu składy będą osiągały tam wyższą prędkość.

Publikacja: 09.10.2017 20:30

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie wartą 16 mln zł umowę na opracowanie dokumentacji projektowej na odcinki tras kolejowych nr 201, 214 i 229. To pierwszy krok do remontu tych linii.

Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację pomorskich tras kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (linia 201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (linia 214) i Glinczem a Kartuzami (linia 229). W ramach tych inwestycji PKP PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów. PLK przebuduje 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy, Rębiechowo.

– Perony będą wyższe i dłuższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Spółka planuje, że w Glinczu zostanie zbudowana kilometrowa łącznica, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii Kościerzyna–Gdynia i Glincz–Kartuzy. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi połączenie linii Somonino–Kartuzy i Glincz–Kartuzy bez zmiany kierunku jazdy dla relacji Somonino–Kartuzy–Glincz.

– Głównym celem planowanej inwestycji jest stworzenie lepszych warunków dla przewozu towarów – mówi Mirosław Siemieniec. Dodaje, że zyskają także pasażerowie, którzy będą mieli łatwiejszy dostęp do kolei, a podróż pociągiem będzie szybsza. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się z obecnego 1 godz. 16 min do około godziny.

Poza tym trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 120 km na godzinę, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km na godzinę. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni modernizacja m.in. 140 obiektów inżynieryjnych. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa i wyposażenie w nowe urządzenia 34 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na razie wykonawca ma prawie dwa lata – dokładnie 23 miesiące – na opracowanie dokumentacji projektowej. – Później w III kwartale 2019 roku planujemy ogłoszenie przetargu. Przy braku przeszkód formalnoprawnych, podpisanie umowy na roboty powinno być w II kwartale 2020 roku, a zakończenie prac na początku 2023 roku. Szacujemy, że cały projekt to koszt 890 mln zł netto – uważa Mirosław Siemieniec.

A Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, dodaje, że spółka konsekwentnie działa na rzecz usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych.

– Rozwiązania, ujęte w projekcie dotyczącym alternatywnego połączenia Bydgoszcz–Trójmiasto, sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych – tłumaczy Merchel.

Z planowanych inwestycji cieszą się samorządowcy. – Modernizacja linii i jej elektryfikacja dobrze wpłynie na rozwój regionu. Poprawi i skróci dojazd do aglomeracji trójmiejskiej. Czekamy na tę inwestycję, zwłaszcza, że drogi są zakorkowane – mówi Bogdan Łapa, wicestarosta powiatu kartuskiego.

To niejedyne inwestycje kolejowe w regionie. W 2016 roku zaczęły się prace na odcinku towarowym linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. Po tej przebudowie pociągi towarowe zwiększą prędkość ponaddwukrotnie, z 20–50 km/h do 100 km na godzinę. – Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów i szybszy przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu. Prace potrwają do 2019 roku – mówi rzecznik PKP PLK.

Poza tym obecnie trwa przetarg na wykonawcę prac projektowych odcinka linii Maksymilianowo–Kościerzyna (nr 201). – Planowana jest tam budowa drugiego toru na odcinku od Maksymilianowa do Wierzchucina, wymiana torów, elektryfikacja linii oraz kompleksowa przebudowa stacji Maksymilianowo – wylicza Mirosław Siemieniec.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie wartą 16 mln zł umowę na opracowanie dokumentacji projektowej na odcinki tras kolejowych nr 201, 214 i 229. To pierwszy krok do remontu tych linii.

Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację pomorskich tras kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (linia 201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (linia 214) i Glinczem a Kartuzami (linia 229). W ramach tych inwestycji PKP PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów. PLK przebuduje 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy, Rębiechowo.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży