To pierwsze w Polsce profesjonalne „wodne menu", które opracowali hydrosommelierzy – podkreśla Ewa Cienki, dyrektor krakowskiej Art Restauracji. Pomysłodawcą Małopolskiej Karty Wód Mineralnych jest marszałek województwa Jacek Krupa, który zainicjował też promocję Małopolski jako Krainy Wód. – Kampania promocyjna Kraina Wód realizowana jest od ubiegłego roku jako część projektu „Made in Małopolska" – wyjaśnia Filip Szatanik, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
Mało kto wie, że co trzecia butelka wody mineralnej na półkach sklepowych pochodzi z Małopolski. W tym regionie znajduje się ponad 30 proc. wszystkich złóż wód leczniczych w kraju. Karta powstała w wyniku współpracy urzędu i przewodnika kulinarnego Gault & Millau Polska. Przed wakacjami odbyły się selekcja wód i degustacje przeprowadzone przez znanych hydrosommelierów: Tomasza Koleckiego, wiceprezesa Stowarzyszenia Sommelierów, i Łukasza Klesyka, sommeliera. Wody, które umieszczono w karcie, nie mogły mieć charakteru wód leczniczych, bo to uniemożliwiłoby zaproponowanie ich szerokiemu gronu odbiorców.