Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju podało w czwartek kryteria, według których oceniane będą wnioski samorządów starających się o dofinansowanie inwestycji. Pierwszy nabór ruszy 16 sierpnia 2018 r. – Samorządy, które zgłoszą się do nas, mogą liczyć na dofinansowanie nawet 80 proc. wartości inwestycji – powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami. Pozostałe 20 proc. ma stanowić wkład własny jednostek samorządowych.
Na program budowy mostów na drogach zarządzanych przez samorządy, czyli gminnych, powiatowych i wojewódzkich, rząd przeznaczył na razie 2,3 miliarda złotych. Inwestycje mają być realizowane do 2025 roku. Wstępnie programem objęto 21 przepraw, w tym pięć na Wiśle w okolicach Kozienic i Maciejowic, Konstancina-Jeziorny i Otwocka, na wysokości Jabłonny i Łomianek oraz pomiędzy gminami Czerwińsk i Leoncin oraz Kazimierz Dolny i Janowiec. Także pięć przepraw zaplanowano na Warcie, m.in. w okolicach Konina, na wysokości Brodnicy, Jarosławia i pomiędzy Obornikami a Obrzyckiem. Cztery przeprawy miałyby powstać na Odrze (m.in. na wysokości Obornik Śląskich), dwie na Bugu (m.in. pomiędzy gminami Dąbrówka i Somianka) oraz po jednej na Narwi, Pilicy, Noteci, rzece Elbląg i na Sanie. Według planów resortu rozwoju to właśnie most na Sanie ma być jedną z pierwszych inwestycji realizowanych w ramach programu. Przeprawa pomiędzy Jarosławiem a Leżajskiem ma być prowadzona przez samorząd województwa podkarpackiego. – Na tym moście zyska cały region, powiat jarosławski, ale także lubaczowski. Inwestycja będzie skomunikowana zarówno z autostradą, jak i drogą ekspresową – powiedział marszałek Podkarpacia Władysław Ortyl. Jak podkreślił, są już wstępne koncepcje drogi wraz z mostem. Na nich będą oparte plany, a później prace projektowe.
Najwięcej na Mazowszu
Z 21 planowanych wstępnie przepraw najwięcej, bo siedem, znajduje się na terenie województwa mazowieckiego, pięć jest położonych na terenie Wielkopolski, po dwie leżą w województwie lubuskim i dolnośląskim. Po jednej znajduje się w województwach łódzkim, warmińsko-mazurskim, lubelskim, podkarpackim i śląskim. Według resortu rozwoju wskazane przeprawy mają być szczególnie ważne dla poprawienia ciągłości sieci dróg zarządzanych przez samorządy. Nie oznacza to jednak, że automatycznie zacznie się w tych miejscach budowa. – Decyzja o realizacji inwestycji zależy od samorządowców – wyjaśnił wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak, który w resorcie pilotuje program mostowy.
Program „Mosty dla regionów" ma być uzupełnieniem inwestycji, jakie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje na europejskiej sieci TEN-T. Wspiera więc średnie i mniejsze miasta znajdujące się poza tą siecią, które potrzebują lepszej dostępności do najważniejszych dróg krajowych. Celem programu jest także poprawa życia lokalnych społeczności – nowe przeprawy na drogach samorządowych będą im ułatwiać i skracać czas dojazdu np. do pracy lub na zakupy. – Chcemy tworzyć szanse do rozwoju dla mniejszych regionów, dla ośrodków powiatowych, a tutaj mosty są szczególnie potrzebne – mówił Morawiecki, podpisując program. Zadeklarował, że będzie to największy program budowy mostów w kraju.
Sfinansują projekty
Samorządy będą mogły przeznaczyć rządową dotację na przygotowanie dokumentacji projektowej. Obejmuje to opracowanie niezbędnych dokumentów zgodnie z wymaganiami przepisów środowiskowych, a następnie projektu budowlanego. Finansowe wsparcie obejmuje również procedurę uzyskania pozwolenia na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – tzw. ZRID. Jednak dla otrzymania dotacji konieczne jest spełnienie kilku warunków. To m.in. przygotowanie dokumentacji do końca 2022 roku, przy czym nie może być ona finansowana z funduszy unijnych, norweskich, szwajcarskich ani z budżetu państwa. Natomiast budowa mostu musi rozpocząć się najpóźniej trzy lata po wydaniu pozwolenia na budowę lub decyzji ZRID.