Modernizacja lotniska dysponującego obecnie trawiastymi pasami startowymi zakłada m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości 900 m, drogi kołowania, płyty postojowej i kontenerowej stacji paliw, a także wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Inwestycja ma potrwać do końca przyszłego roku. W 2017 r. samorząd podwyższył pod kątem tego przedsięwzięcia kapitał zakładowy GAPR o ok. 8 mln zł, a do końca kwietnia przekazał Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju kolejne 9 mln zł. Przed rokiem GAPR otrzymał też aportem miejskie grunty o powierzchni ok. 42 ha, wchodzące w skład lotniska (kupione od Aeroklubu Gliwickiego), a przeznaczone na jego rozbudowę.
– Lotnisko w wyniku tego ma dwóch właścicieli, ale jednego zarządzającego – GAPR. Dzięki temu możemy śmiało inwestować w południowej części lotniska, ponieważ inwestujemy we własny teren – podkreślił Bogdan Traczyk.
Po modernizacji obiekt ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji, pozwalający na wykorzystywania go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. Zgodnie z planami miasta ma to być port lotniczy, z którego będą korzystali np. związani z nim inwestorzy, których zakłady znajdują się np. w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
– W północno-wschodniej części lotniska mamy jeszcze niewielkie tereny inwestycyjne, na które są już chętni. Między innymi Politechnika Śląska wygrała przetarg na zakup dwóch działek i wchodzi intensywnie w lotnictwo, uruchamiając tam swoje centrum szkoleniowe. Mamy też kolejnego zainteresowanego pozostałymi działkami, który być może uruchomi następne, może trochę konkurencyjne centrum szkoleniowe – zasygnalizował prezes GAPR.
Dodał, że po południowej stronie nowej drogi startowej Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju dysponuje kolejnymi gruntami, które w przyszłości – jako kolejne tereny inwestycyjne – będą przylegały do południowej obwodnicy miasta.
Gliwickie lotnisko zajmuje blisko 88 ha. Jego atutem jest m.in. bliskość strefy „Nowych Gliwic", gdzie działają firmy sektora nowych technologii, a także obecność w regionie instytucji świadczących specjalistyczne usługi dla małych samolotów. Na korzyść lotniska przemawia też wyjątkowa lokalizacja Gliwic pomiędzy autostradami A1 i A4 (krzyżującymi się na węźle Gliwice Sośnica, jednym z najważniejszych węzłów autostradowych w Polsce) oraz przy Drogowej Trasie Średnicowej.