Praga
Polacy w kieszeniach mają już 39 mln kart płatniczych, z czego ok. 30 mln to karty debetowe, a pozostałe – kredytowe (7 mln) i przedpłacone (2 mln). Z danych NBP wynika, że liczba transakcji bezgotówkowych w 2017 r. sięgnęła niemal miliarda na kwartał, a ich wartość przekroczyła 57 mld zł. Mimo tak imponujących statystyk warto podpatrzyć, jak w strukturę smart city wpisują się rozwiązania oparte na kartach płatniczych w Czechach. Ten kraj to europejski lider tzw. transakcji bezdotykowych. Tam aż 93 proc. płatności kartami odbywa się zbliżeniowo. W Polsce ten odsetek to „tylko" 85 proc.
Jako ciekawy przykład może posłużyć Manifesto. To tzw. food market, czyli swego rodzaju targ żywnościowy w centrum Pragi składający się z kilkudziesięciu kontenerów, w których serwowana jest kuchnia z różnych zakątków świata. Niezwykle popularne wśród mieszkańców miejsce, uruchomione raptem w czerwcu, już wdarło się do Top 5 atrakcji turystycznych w mieście. Manifesto wyróżnia się tym, że na bazarze nie przyjmuje się gotówki. – To centrum spotkań ludzi młodych, rodzin i turystów, które wyrasta na kultową lokalizację. Gastronomiczne i kulturalne centrum już zostało nominowane przez Ogilvy do grona miejsc, w których można doznać najlepszych wrażeń zakupowych – tłumaczy nam Radka Ondráčková z reSITE.
To organizacja non profit, która stoi za projektem Manifesto. Przedsięwzięcie wsparły również praski ratusz, MasterCard oraz Penta Real Estate.
Za zamówione dania płaci się wyłącznie kartami bądź telefonem. Jeśli ktoś nie ma takiej możliwości, może na miejscu otrzymać kartę przedpłaconą i zasilić ją gotówką. – To świetne rozwiązanie, bo pracownicy gastronomii nie mają kontaktu z brudnymi banknotami i monetami, a na dodatek taki sposób płacenia gwarantuje im bezpieczeństwo, gdyż w kasie baru nie ma gotówki, która mogłaby stać się łupem złodziei – przekonuje Jiří, w Manifesto serwujący dania lokalnej kuchni.
Bazar przyjął się, reSITE planuje kolejne. W przyszłym roku mają zostać uruchomione w Lizbonie i drugi w Pradze. Postawienie bezgotówkowego targu, składającego się z 25 barów, trwa dziewięć dni i kosztuje ok. 1 mln zł.