Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest już przygotowana do obsługi połączeń przez tunel średnicowy. Pociągi będą kursowały pod ziemią nawet co osiem minut. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskają szybkie połączenia – uważa Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
11 tuneli Piekiełka
Łódzki tunel jest pierwszą tego typu inwestycją kolei od lat. Ostatnią była trasa kolejowa na warszawskie lotnisko Okęcie, którą oddano do użytku przed Euro 2012. Prace na odcinku Warszawa Zachodnia–Warszawa Okęcie trwały pięć lat. Sam tunel, który zaczyna się kilkaset metrów za przystankiem Warszawa Służewiec, był budowany metodą odkrywkową. Ma 1183 metry.
To niejedyny tunel, który powstanie w miastach. PKP PLK ma w planach budowę m.in. 11 tuneli o łącznej długości ponad 11 km na trasie nowej linii Podłęże–Piekiełko. Pierwszy etap inwestycji będzie realizowany w latach 2018 –2021, a drugi i trzeci w latach 2020–2024 i 2020–2027. Wartość inwestycji Podłęże–Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka–Nowy Sącz PKP PLK szacuje na ponad 7 mld zł.
Zgodnie z projektem PKP PLK w Łodzi powstaną tunele o łącznej długości około 7,5 km, w tym jeden dwutorowy o długości ok. 3 km oraz cztery jednotorowe o łącznej długości około 4,5 km.
W ścisłym centrum miasta powstaną dwa podziemne przystanki: Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu Ogrodowej i Karskiego).