Do umów o większej wartości podpisanych w 2013 r. należy plan zagospodarowania terenów dworca PKP w Sopocie i jego okolic – koszt ok. 200 mln zł. Wkładem miasta i PKP są nieruchomości, Bałtycka Grupa Inwestycyjna ma sfinansować przedsięwzięcie zarówno w jego w części komercyjnej (powstaną np. centra handlowe), jak i publicznej (drogi, parkingi, dworzec). Potem spółka będzie miała wyłączne prawo do wszystkich dochodów z przedsięwzięcia.
Wspólnym elementem tych przedsięwzięć jest zaangażowanie unijnych funduszy. Właśnie dzięki temu – jak uważa Instytut PPP – udało się uzgodnić projekty o tak wysokiej wartości. Dotacje zmniejszają obciążenia finansowe strony prywatnej i wpływają na zmniejszenie wysokości opłat, jakie mają być pobierane za wykorzystanie wybudowanej infrastruktury.
W tym roku spore szanse na realizację w formule PPP mają projekty drogowe oraz z zakresu służby zdrowia. Opiekę nad tego typu przedsięwzięciami sprawuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury, zapewniając doradztwo, pomoc w przygotowaniu inwestycji i opracowaniu modelowej dokumentacji. Ciekawym przykładem jest woj. dolnośląskie, które chce oddać w prywatne ręce ok. 315 km dróg wojewódzkich. Wybrana firma ma się zająć przebudową, remontami i bieżącym utrzymaniem tych dróg. Pierwszy, pilotażowy przetarg – oferowano znacznie mniejszą sieć dróg – zorganizowany przez samorząd się nie udał, m.in. ze względu na zbyt wysokie zdaniem administracji oczekiwania firm co do ich wynagrodzenia. Teraz przetarg ma się zakończyć inaczej, bo lokalna władza liczy na większe zrozumienie interesów i potrzeb przez partnera. Według wstępnych szacunków cały projekt – zaplanowany na 15 lat – będzie kosztował 637,3 mln zł, z czego koszt przebudowy dróg to 466,9 mln zł.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.cieslak@rp.pl
Czas na projekty drogowe
W tym roku spore szanse na realizację w formule PPP mają projekty drogowe oraz z zakresu służby zdrowia. Opiekę nad tego typu przedsięwzięciami sprawuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury, zapewniając doradztwo, pomoc w przygotowaniu inwestycji i opracowaniu modelowej dokumentacji. Ciekawym przykładem jest woj. dolnośląskie, które chce oddać w prywatne ręce ok. 315 km dróg wojewódzkich. Wybrana firma ma się zająć przebudową, remontami i bieżącym utrzymaniem tych dróg. Pierwszy, pilotażowy przetarg – oferowano znacznie mniejszą sieć dróg – zorganizowany przez samorząd się nie udał, m.in. ze względu na zbyt wysokie zdaniem administracji oczekiwania firm co do ich wynagrodzenia. Teraz przetarg ma się zakończyć inaczej, bo lokalna władza liczy na większe zrozumienie interesów i potrzeb przez partnera. Według wstępnych szacunków cały projekt – zaplanowany na 15 lat – będzie kosztował 637,3 mln zł, z czego koszt przebudowy dróg to 466,9 mln zł.