Co da rządowa strategia dla Polski Zachodniej

Współpraca pięciu województw ma im przynieść korzyści m.in. w postaci dużych inwestycji.

Publikacja: 15.05.2014 11:10

Dziś w Gościkowie-Paradyżu w Lubuskiem marszałkowie zachodnich regionów (Dolnośląskie, Lubuskie, Opolskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie) spotykają się z Elżbietą Bieńkowską, wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju, aby mówić o tym, jak rząd zamierza realizować strategię rozwoju Polski Zachodniej dedykowaną tej piątce województw. Rada Ministrów przyjęła ją z końcem kwietnia br. po czterech latach ustaleń. Teraz marszałkowie będą chcieli usłyszeć zapewnienie, że rząd sfinansuje pieniędzmi europejskimi z budżetu na lata 2014–2020 pakiet ośmiu dużych i ważnych inwestycji.

Wybrana ósemka

– Na początku postulowaliśmy realizację 25 dużych projektów. W drodze kompromisu zostało osiem – mówi „Rz" Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego.

Co to za przedsięwzięcia? Najważniejszym z nich jest Odrzańska Droga Wodna. Chodzi o jej modernizację docelowo do  IV klasy żeglowności na całej długości rzeki, a w pierwszej kolejności przywrócenie minimum III klasy żeglowności dla potrzeb transportu, ochrony przeciwpowodziowej i turystyki wodnej. Chodzi o rozwój transportu wodnego towarowego  z wykorzystaniem i rozbudową śródlądowych portów rzecznych.

Druga inwestycja to modernizacja linii kolejowych, w tym linii C-E 59 „Odrzanka" relacji  Szczecin–Kostrzyn–Zielona Góra–Wrocław–Międzylesie i przywrócenie na niej dopuszczalnej prędkości technicznej minimum 120 km/h oraz modernizacja linii E59 relacji Świnoujście (z odgałęzieniem na Szczecin) –Poznań–Wrocław i E30 Wrocław–Opole– Kędzierzyn Koźle, w tym perspektywiczne wprowadzenie dopuszczalnej prędkości technicznej 160–200 km/h.

Kolejne trzy projekty to inwestycje drogowe. Marszałkowie chcą dokończenia budowy dróg: S3 oraz S5 (na odcinku Wrocław–Poznań–Bydgoszcz) oraz budowy drogi ekspresowej S11 (chodzi o przebudowę drogi krajowej nr 11 Kołobrzeg –Tarnowskie Góry do parametrów drogi ekspresowej).

Odcinek S3 już jest

Pretekstem do dzisiejszych obrad marszałków i wicepremier jest otwarcie odcinka drogi S3 pomiędzy Gorzowem a Międzyrzeczem.

– Z naszego punktu widzenia to jeden z ważnych elementów rozwoju infrastruktury w Polsce Zachodniej. Droga S3 jest jedną z kluczowych inwestycji poza Odrzańską Drogą Wodną i „Odrzanką" kolejową, która ma spiąć Polskę Zachodnią z północy na południe – mówi „Rz" Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

– To okazja, aby wicepremier powiedziała, jak będzie realizowana cała strategia – uważa Polak.

– Chcemy porozmawiać o całym pakiecie inwestycji. Nasza intencja jest taka, aby znalazły one zakotwiczenie w krajowych programach operacyjnych, bo to projekty o charakterze centralnym – podkreśla Geblewicz.

Kolejne oczekiwane przez marszałków przedsięwzięcie dotyczy sieci energetycznych. Chodzi o budowę linii przesyłowych 400 kV m.in. relacji: Dobrzeń–Pasikurowice–Wrocław– Świebodzice.

Władze województw wskazują też na ponadregionalne specjalistyczne centra usług medycznych. Chodzi o budowę, rozbudowę i wyposażenie centrów onkologii w miastach wojewódzkich. Przykładowo, w Lubuskiem projekt zakłada budowę Ośrodka Radioterapii w Gorzowie Wlkp. (docelowo jako części Gorzowskiego Centrum Onkologii) oraz rozbudowę Lubuskiego Ośrodka Onkologii w Zielonej Górze.

Ostatnia, ósma inwestycja dotyczy współpracy ośrodków akademickich i przedsiębiorców w celu komercjalizacji wiedzy. Projekt ma na celu stworzenie efektywnych i trwałych ram współpracy pomiędzy partnerami naukowymi i gospodarczymi Polski Zachodniej, dzięki którym będą realizowane wspólne projekty na rzecz gospodarki.

Jak oczekują władze regionów wszystkie te inwestycje powinny być sfinansowane z programów: „Infrastruktura i środowisko 2014–2020", „Inteligentny rozwój" oraz „Polska cyfrowa". Jest to prawdopodobne, ale resort infrastruktury i rozwoju nie dysponuje jeszcze pełnymi kosztami tych przedsięwzięć, choć wiadomo, że chodzi o miliardy złotych.

Strategia, a nie program

Pierwotnie marszałkowie postulowali ustanowienie oddzielnego programu makroregionalnego dedykowanego Polsce Zachodniej i finansowanego pieniędzmi unijnymi. Ostatecznie muszą się zadowolić strategią. – Specjalna strategia dla kilku województw pozwala połączyć wysiłki samorządów w celu wspólnego rozwiązywania problemów i wykorzystywania szans charakterystycznych dla obszaru Polski Zachodniej – przekonuje wicepremier Bieńkowska.

– Optymalne byłoby przyjęcie specjalnego programu, ale i tak najważniejsze, że rząd myśli o rozwoju Polski Zachodniej jako całości – mówi „Rz" Waldemar Sługocki, poseł z Lubuskiego, były wiceminister rozwoju regionalnego.

Jak wskazuje Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, oprócz korzyści związanych z realizacją przedsięwzięć, pożytkami wynikającymi z prac nad strategią jest nawiązanie autentycznej współpracy i wspólne planowanie działań rozwojowych przez województwa Polski Zachodniej.

Dziś w Gościkowie-Paradyżu w Lubuskiem marszałkowie zachodnich regionów (Dolnośląskie, Lubuskie, Opolskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie) spotykają się z Elżbietą Bieńkowską, wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju, aby mówić o tym, jak rząd zamierza realizować strategię rozwoju Polski Zachodniej dedykowaną tej piątce województw. Rada Ministrów przyjęła ją z końcem kwietnia br. po czterech latach ustaleń. Teraz marszałkowie będą chcieli usłyszeć zapewnienie, że rząd sfinansuje pieniędzmi europejskimi z budżetu na lata 2014–2020 pakiet ośmiu dużych i ważnych inwestycji.

Pozostało 87% artykułu
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę