Dziś w Gościkowie-Paradyżu w Lubuskiem marszałkowie zachodnich regionów (Dolnośląskie, Lubuskie, Opolskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie) spotykają się z Elżbietą Bieńkowską, wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju, aby mówić o tym, jak rząd zamierza realizować strategię rozwoju Polski Zachodniej dedykowaną tej piątce województw. Rada Ministrów przyjęła ją z końcem kwietnia br. po czterech latach ustaleń. Teraz marszałkowie będą chcieli usłyszeć zapewnienie, że rząd sfinansuje pieniędzmi europejskimi z budżetu na lata 2014–2020 pakiet ośmiu dużych i ważnych inwestycji.
Wybrana ósemka
– Na początku postulowaliśmy realizację 25 dużych projektów. W drodze kompromisu zostało osiem – mówi „Rz" Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego.
Co to za przedsięwzięcia? Najważniejszym z nich jest Odrzańska Droga Wodna. Chodzi o jej modernizację docelowo do IV klasy żeglowności na całej długości rzeki, a w pierwszej kolejności przywrócenie minimum III klasy żeglowności dla potrzeb transportu, ochrony przeciwpowodziowej i turystyki wodnej. Chodzi o rozwój transportu wodnego towarowego z wykorzystaniem i rozbudową śródlądowych portów rzecznych.
Druga inwestycja to modernizacja linii kolejowych, w tym linii C-E 59 „Odrzanka" relacji Szczecin–Kostrzyn–Zielona Góra–Wrocław–Międzylesie i przywrócenie na niej dopuszczalnej prędkości technicznej minimum 120 km/h oraz modernizacja linii E59 relacji Świnoujście (z odgałęzieniem na Szczecin) –Poznań–Wrocław i E30 Wrocław–Opole– Kędzierzyn Koźle, w tym perspektywiczne wprowadzenie dopuszczalnej prędkości technicznej 160–200 km/h.
Kolejne trzy projekty to inwestycje drogowe. Marszałkowie chcą dokończenia budowy dróg: S3 oraz S5 (na odcinku Wrocław–Poznań–Bydgoszcz) oraz budowy drogi ekspresowej S11 (chodzi o przebudowę drogi krajowej nr 11 Kołobrzeg –Tarnowskie Góry do parametrów drogi ekspresowej).