Nowe marki, czyli małe wielkie sieci

Pomorskie i Gdańsk to nie tylko wielkie firmy. Z powodzeniem działają już mniejsze marki, jak Taranko czy Aryton.

Publikacja: 27.07.2015 20:53

Foto: materiały prasowe

Aryton jeszcze ćwierć wieku temu miał tylko jeden sklep – w Chmielnie, kaszubskiej wsi w powiecie kartuskim. Tam powstała rodzinna firma Danuty i Ryszarda Cierockich. Profil działalności – kolekcje dla pań. Z czasem jednak Cieroccy doszli do wniosku, że dobrze mieć swój własny sklep. – Pierwszy sklep firmowy, pomijając oczywiście sklep przyfabryczny w Chmielnie, powstał w 2000 roku – mówi Sylwia Cierocka, dyrektor kreatywna Arytonu.

Dzisiaj mają już 16 własnych sklepów, 11 franczyzowych, dwa własne outlety i sześć sklepów partnerskich. Trwają rozmowy o nowych miejscach – w Bydgoszczy i kolejnym sklepie w Warszawie. – Ponadto w tym roku odbędzie się rebranding marki. Nowa nazwa to Patrizia Aryton. Zmiana ma związek z główną projektantką Patrycją Cierocką oraz spersonalizowaniem marki – wyjaśnia Sylwia Cierocka.

W firmie są dumni, że wszystkie kolekcje powstają w Polsce, głównie w Chmielnie. – Klientki Arytonu poszukują ekskluzywnych włókien. W okresie zimowym przeważają włókna: kaszmiru, baby oraz suri alpaki, wełny dziewicze, angora, moher. W okresie letnim – jedwabie oraz wełenki – mówi Sylwia Cierocka.

Z szycia w Polsce dumny jest też Marek Pachulski, właściciel firmy Grey Wolf. – Nasze rzeczy, które są szyte, powstają w Polsce, to ważny element naszej strategii – mówi „Rz" Pachulski. – Tylko swetry produkowane są Chinach.

Grey Wolf to marka również skierowana do kobiet. Powstała w 1994 r. w Gdańsku. Początkowo ubrania trafiały do różnych sklepów, aż w 2000 r. Pachulski otworzył w Toruniu swój pierwszy sklep firmowy. Dzisiaj ma ich 51 w całej Polsce. – Rozwijamy się stopniowo, bez pośpiechu. To rodzinna firma, stawiam na zrównoważony rozwój – wyjaśnia.

Serce bije w Sopocie

Prawie po sąsiedzku, również w Gdańsku, działa Taranko, firma z prawie 30-letnim stażem. Pierwszy sklep firmowy powstał w połowie lat 90. we Wrzeszczu, „pod filarami". Obecnie w Polsce już 40 sklepów nosi logo Taranko.

A w firmie zachodzą duże zmiany. – Odświeżyliśmy logo, powstał nowy koncept salonów – odeszliśmy od brązów i szarości, teraz są czarno-białe, nowoczesne i bardziej eleganckie – opisuje Gosia Taranko, brand manager spółki. – W 2015 powstały nowe kolekcje Signature i Limited Edition skierowane do kobiet, które ubierają się zgodnie z najnowszymi trendami. Zmieniliśmy również sposób komunikacji – ostatnie dwie kampanie wizerunkowe realizowaliśmy na Cyprze i w Szkocji we współpracy z najlepszymi ludźmi z branży modowej w Polsce – opowiada Taranko.

Jeszcze niedawno Insomnia kojarzyła się ze sklepami sprzedającymi ubrania skandynawskich marek. Dzisiaj w 16 sklepach w całej Polsce sprzedaje proste ubrania z własnej kolekcji sygnowanej nazwą By Insomnia.

– Doświadczenie zdobyte w prowadzeniu sprzedaży odzieży skłoniło nas do stworzenia własnej kolekcji, początkowo jako uzupełnienie dla ubrań z Danii – opowiada Natalia Pstrokońska, współwłaścicielka marki.

Z Trójmiasta wywodzą się obydwie założycielki marki – oprócz Pstrokońskiej także Marlena Niestryjewska. I choć firma ma formalnie siedzibę w Warszawie, to zgodnie przyznają, że jej serce bije w Sopocie, tutaj mieszka połowa duetu i tutaj wciąż powstają nowe projekty. W tym roku planują dalszą ekspansję – lifting istniejących butików oraz otwarcie kolejnych.

Batycki: małe jest piękne

Pomorscy producenci widzą też zmiany zachodzące w branży i na nie reagują. – Świetnie prosperuje nasz sklep internetowy. Pracujemy nad jego nową odsłoną – mówi Gosia Taranko.

W internecie swoje obuwie sprzedaje też gdańska Apia. Firma ma osiem sklepów stacjonarnych, gdzie sprzedaje buty zarówno swoje, jak i innych marek. Produkcja odbywa się w Hiszpanii, Portugalii i we Włoszech.

– Nad projektami pracujemy bezpośrednio w fabrykach, w których produkujemy nasze buty – wyjaśnia Hubert Kaczmarek, kierownik zarządzający firmy Apia. Jak wyjaśnia, spółka stawia na internet: – Intensywnie pracujemy nad uruchomieniem sprzedaży butów Apia w innych krajach właśnie za pośrednictwem sklepu internetowego.

Nie wyklucza jednak kolejnych punktów stacjonarnych: – Wystrój naszych sklepów jest na bardzo wysokim poziomie jakościowym i otwarcie nowego sklepu to bardzo duża inwestycja, dlatego musi to być dobrze przemyślana decyzja.

Prawie wyłącznie na sprzedaż w internecie postawiła Bożena Batycka, której nazwiskiem są sygnowane torebki, galanteria skórzana i biżuteria. W 2013 r. ta znana gdańska firma przechodziła kryzys, zredukowano zatrudnienie. Niemniej produkcja została utrzymana.

– Małe jest piękne – mówi krótko Bożena Batycka. – Firma jest manufakturą i wszystkie jej produkty są ręcznie szyte w Gdańsku. Tożsamość firmy i jej duch wiążą się z Pomorzem, gdyż każdy produkt sygnowany jest bursztynem – wyjaśnia.

Obecnie produkty Batycki – oprócz internetu – można kupić w sklepie fabrycznym w Gdańsku i Warszawie.

Aryton jeszcze ćwierć wieku temu miał tylko jeden sklep – w Chmielnie, kaszubskiej wsi w powiecie kartuskim. Tam powstała rodzinna firma Danuty i Ryszarda Cierockich. Profil działalności – kolekcje dla pań. Z czasem jednak Cieroccy doszli do wniosku, że dobrze mieć swój własny sklep. – Pierwszy sklep firmowy, pomijając oczywiście sklep przyfabryczny w Chmielnie, powstał w 2000 roku – mówi Sylwia Cierocka, dyrektor kreatywna Arytonu.

Dzisiaj mają już 16 własnych sklepów, 11 franczyzowych, dwa własne outlety i sześć sklepów partnerskich. Trwają rozmowy o nowych miejscach – w Bydgoszczy i kolejnym sklepie w Warszawie. – Ponadto w tym roku odbędzie się rebranding marki. Nowa nazwa to Patrizia Aryton. Zmiana ma związek z główną projektantką Patrycją Cierocką oraz spersonalizowaniem marki – wyjaśnia Sylwia Cierocka.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin