Udział w Expo przynosi korzyści. Będzie ich więcej

Prezentując się na Światowej Wystawie w Mediolanie, Polska dużą uwagę przywiązuje do prezentacji regionów. Jednym z nich jest Pomorze.

Aktualizacja: 25.08.2015 07:14 Publikacja: 24.08.2015 21:15

– Udział w Expo to bez wątpienia dobry początek współpracy pomorsko-włoskiej w zakresie gospodarki, turystyki i kultury. Liczymy na to, że Włosi będą nas częściej odwiedzać, także biznesowo – mówi Anna Golec, kierownik Referatu Inicjatyw Gospodarczych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Barier w kontaktach jest coraz mniej.

– Mamy stałe połączenia lotnicze z Mediolanem i Rzymem. Posiadamy także ciekawą ofertę inwestycyjną. Chcemy zachęcić Włochów do poznania nas lepiej – zaznacza przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego.

– Zapraszając regiony do pawilonu Polski, zapraszamy również lokalnych przedsiębiorców, dla których organizowane są liczne seminaria, konferencje, biznesowe giełdy kooperacyjne czy spotkania B2B (biznesowe – red.) – podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, organizator udziału Polski w Wystawie Światowej.

– W pierwszych trzech miesiącach gościliśmy już ponad pół miliona osób, co z pewnością jest również zasługą regionów, z którymi wspólnie tworzymy obraz Polski na Expo 2015 – dodaje prezes PARP.

Pomorski Tydzień na Wystawie Światowej trwał od 1 do 7 czerwca 2015 r. – Naszymi partnerami w projekcie były miasta Gdańsk, Sopot i Gdynia – mówi Anna Golec.

Goście polskiego pawilonu mogli zobaczyć m.in. bursztynową biżuterię z Gdańska i designerskie projekty z Gdyni. Na placu przed pawilonem Sopot usypał plażę.

Nie licząc atrakcji na wystawie, w Konsulacie Generalnym RP w Mediolanie odbyła się Pomorska Gala Biznesu. Jej gospodarzem był marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Stuk. W siedzibie Izby Handlowej w Palazzo Turati odbyła się natomiast konferencja i giełda kooperacyjna pod tytułem „Potencjał gospodarczy Pomorza".

Wprawdzie myślą przewodnią tegorocznego Expo jest wyżywienie planety, energia dla życia, ale Pomorskie zdecydowało się nie koncentrować na żywności. – Podczas naszego tygodnia w Mediolanie zaprezentowaliśmy naszą ofertę gospodarczą, turystyczną i kulturalną zarówno na terenie pawilonu polskiego, jaki w centrum miasta – wyjaśnia Anna Drozd. – Program gospodarczy był dla nas jednym z kluczowych elementów, dlatego zorganizowaliśmy misję gospodarczą i spotkania biznesowe w branżach ICT, gospodarka morska i logistyka oraz w branży budowlanej.

Jak dodaje, pomocny w dobrym przygotowaniu się do Expo był udział Pomorskiego w poprzedniej edycji wystawy w Szanghaju.

Efekty udziału w Expo już widać.

– Pomorskie firmy nawiązały kontakty biznesowe, część z nich już eksportuje do Włoch, liczymy na więcej. W październiku planujemy rewizytę naszych partnerów z Lombardii w Trójmieście – mówi Anna Drozd.

Prace nad programem tej wizyty już trwają.

Nawiązanie kontaktów z Włochami jest dla województwa pomorskiego tym ważniejsze, że ze względu na położenie geograficzne jego głównymi partnerami zagranicznymi były do tej pory głównie kraje z regionu Morza Bałtyckiego.

Swoje pawilony w Mediolanie na 1,1 mln mkw. prezentuje około 140 krajów z całego świata. Organizatorzy Światowej Wystawy Expo szacują, że w sumie od 1 maja do 31 października 2015 r. odwiedzi ją ponad 20 mln gości.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Samodzielne prowadzenie księgowości z Małą Księgowością