„Od poniedziałku 9 czerwca 2014 roku dwa autobusy elektryczne firmy Rampini, które kursują na linii nr 154, nie muszą już zjeżdżać do zajezdni, aby naładować baterie. Mogą to bowiem zrobić dzięki specjalnej stacji ładowania" – komunikat o takiej treści wydało w czerwcu ubiegłego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.
W ten sposób pochwalono się wykorzystaniem nowej techniki ładowania baterii w pierwszych nowoczesnych autobusach. Te elektryczne pojazdy to jeden z przykładów wykorzystania przez miasto w ostatnim czasie środków unijnych na poprawę sytuacji komunikacyjnej Krakowa.
– Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne wynika z troski o środowisko i czyste powietrze. Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń, a jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Marek Gancarczyk z krakowskiego MPK.
60 elektrycznych autobusów
Linia regularna obsługiwana autobusami elektrycznymi funkcjonuje w Krakowie od kwietnia 2014 r. To pierwsza w Polsce linia, na której pasażerów przewożą elektryczne pojazdy. Kursują one na trasie nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które obecnie jeżdżą w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez kilka różnych firm. Do tej pory podpisano umowę na dostawę czterech autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach.
Kolejne wyjadą na linię w połowie przyszłego roku i będą kursować do ścisłego centrum miasta. – Przygotowujemy się już do ogłoszenia kolejnego przetargu na zakup 20 autobusów elektrycznych. W sumie do 2020 r. MPK chce kupić około 60 takich pojazdów – zapowiada Marek Gancarczyk.