Wiele zmian w inwestycjach drogowych szykuje się na niższym szczeblu samorządu w regionie podkarpackim. Na początku grudnia opublikowano listę planowanych inwestycji na lata 2016–2019. Zgodnie z rządowym „Programem rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej" w przyszłym roku region będzie miał na zrealizowanie swoich celów ponad 50 mln zł. W późniejszym czasie ta kwota jeszcze wzrośnie – w trakcie ostatnich dwóch lat projektu Podkarpacie będzie mogło wydać rocznie blisko 70 mln zł.
Jak wynika z danych przedstawionych przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki, w ramach konkursu spłynęło ok. 130 wniosków. Wszystkie dotyczyły budowy lub remontu dróg lokalnych. Ostateczna lista ma zostać ogłoszona pod koniec roku.
Kilka milionów na jedną inwestycję
Co znalazło się na liście opublikowanej przez wojewodę? Trzy najdroższe wnioski dotyczyły rozbudowy ul. Jana Pawła II w Rzeszowie (ponad 9 mln zł), budowy drogi łączącej ul. Żwirki i Wigury z ul. Lelewela w Krośnie (niespełna 8 mln) oraz przebudowy drogi gminnej na terenie Łańcuta i gminy Czarna (ponad 7 mln zł).
Ale mieszkańcy Rzeszowa w ostatnim czasie mają więcej powodów do zadowolenia. Oprócz nowych inwestycji drogowych udało się też w końcu poprawić jakość podróży pociągiem. Ze stolicy Podkarpacia do Krakowa od niedawna jeździ się o ponad godzinę krócej – trasa zabiera ok. dwóch godzin. To zasługa modernizacji, na jaką zdecydowały się Polskie Linie Kolejowe, które – korzystając ze środków unijnych – wydały na ten cel ponad 3 mld zł. W tej chwili pociągi na trasie Kraków–Rzeszów będą mogły się rozpędzić do ok. 120 km/h. Według zapowiedzi PKP PLK za rok sytuacja poprawi się jeszcze bardziej, a podróż skróci do godziny i 20 minut.
Rzeszów–Przemyśl
Z kolei w ramach samego województwa dojdzie do rewitalizacji odcinka Rzeszów–Przemyśl–granica państwa. Rozbudowane zostaną stacje w Przemyślu i Jarosławiu. Prace pochłoną ponad 25 mln zł, w rezultacie podróż z Przemyśla do Krakowa będzie trwać maksymalnie trzy godziny. – Ogółem na przebudowę linii z Rzeszowa do Przemyśla w ostatnich czterech latach przeznaczyliśmy ponad ćwierć miliarda złotych – poinformowała w komunikacie Dorota Szalacha z PKP PLK. – Dzięki temu poprawił się komfort obsługi podróżnych na stacjach. Z kolei sprawne prowadzenie ruchu pociągów zapewniła modernizacja prawie 140 km torów oraz mostów i przejazdów kolejowo-drogowych – tłumaczy Szalacha.