Wygodniejsza jazda po drogach Małopolski

Nowe przeprawy w Krakowie i Nawojowej, a także kilometry nowych dróg, to plany inwestycyjne Małopolskiej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Aktualizacja: 10.01.2016 17:29 Publikacja: 10.01.2016 17:01

Największą ukończoną inwestycją była rozbudowa drogi krajowej nr 87 na odcinku Piwniczna – granica p

Największą ukończoną inwestycją była rozbudowa drogi krajowej nr 87 na odcinku Piwniczna – granica państwa ze Słowacją

Foto: GDDKiA w Krakowie

Od niedawna kierowcy mogą korzystać z zachodniej obwodnicy Nowego Sącza wraz z połączeniem miejscowości Brzezna z krajową 28. Droga ta została wybudowana zaledwie w sześć miesięcy. Wartość kontraktu wyniosła 28,7 mln zł netto. Inwestorem był Powiatowy Zarząd Dróg w Nowym Sączu.

– To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w tym regionie, z której będą korzystały przede wszystkim samochody ciężarowe. Dla społeczności lokalnej oznacza to mniejszy ruch tranzytowy i większy komfort życia – uważa Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG, wykonawcy inwestycji.

Powstała sześciokilometrowa droga jednopasmowa w obu kierunkach, a także m.in. trzy mosty przerzucone nad potokami Kraśnianka, Niskówka, Brzezna, a także dwa wiadukty nad drogami gminnymi.

W poprzednim roku Małopolska zyskała kilkadziesiąt kilometrów nowych dróg. Jak przypomina Iwona Mikrut-Purchla z Małopolskiej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przez cały 2015 r. trwała budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku przebiegającym przez wschodnią część Krakowa, od węzła Rybitwy do węzła Igołomska, czyli tzw. trasy nowohuckiej. Inwestycja ta będzie kontynuowana w tym roku.

Oprócz budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej i dwupoziomowych węzłów drogowych: Węzeł Rybitwy i Węzeł Igołomska, powstanie most na Wiśle o długości ok. 700 metrów, a także 12 innych mostów i wiaduktów. Przebudowana zostanie droga krajowa nr 79 na odcinku 1,55 km, linia tramwajowa oraz infrastruktura techniczna. Koszt inwestycji wynosi ponad 528,8 mln zł, a termin zakończenia ustalony został na 21 lipca 2017 r.

Jak dodaje Iwona Mikrut-Purchla, w roku 2016 zakończona zostanie budowa tzw. łącznika brzeskiego, czyli drogi między węzłem Brzesko na A4 a drogą krajową nr 94. Odbiór planowany jest na koniec maja 2016 r., a koszt inwestycji wraz z wykupem gruntów wynosi 52 mln zł.

W maju 2016 r. planowane jest zakończenie budowy mostu na potoku Srebrnik w Nawojowej, na krajowej 75 (koszt 5,3 mln zł). Na wiosnę zostanie także ukończona przebudowa ul. Piłsudskiego i skrzyżowania ul. Witosa, Krakowskiej i Piłsudskiego w Limanowej (to droga krajowa nr 28, koszt 12 mln zł).

Trwa także procedura przetargowa na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S7 Lubień–Rabka i obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Podpisanie umów z wyłonionymi wykonawcami planowane jest pod koniec pierwszego kwartału i w drugim kwartale 2016 r.

W 2015 r. – przypomina Iwona Mikrut-Purchla – największą ukończoną inwestycją w Małopolsce była rozbudowa drogi krajowej nr 87 na odcinku Piwniczna–granica państwa ze Słowacją, prowadzącej do mostu granicznego na rzece Poprad. Koszt wyniósł ponad 59,1 mln zł.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego