Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 21.01.2016 19:51 Publikacja: 21.01.2016 19:51
Foto: materiały prasowe
Niby nic wielkiego, a jednak to wydarzenie symboliczne, zważywszy że poprzednie tego typu wodowanie statku w Szczecinie odbyło się siedem lat temu. Pochylnia Wulkan, z której zwodowany będzie statek, duma dawnej Stoczni Szczecińskiej, dzisiaj znajduje się na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który mozolnie stara się odtwarzać przemysł okrętowy. I choć jaskółka już jest – to tak naprawdę realnej oceny jego działalności będziemy mogli dokonać jednak dopiero za kilka lat, bo przecież historia pokazała już, jak trudny jest to biznes. W ciągu ostatnich 25 lat byliśmy świadkami wzlotów i upadków tej branży. Najpierw wielkiego sukcesu Stoczni Szczecińskiej Porty Holding z 160 statkami na koncie i miliardami dolarów przychodu. Potem równie wielkiego upadku w kontrowersyjnych okolicznościach, nie tyle co przy obojętności państwa, ile wręcz jego widocznej roli. Od 2002 roku – po upadku stoczni zaczyna się serial niekompetencji, niewiedzy, a nawet złej woli kolejnych rządów. Począwszy od rządu Leszka Millera, który znacjonalizował wielką prywatną stocznię, poprzez krótki okres rządów PiS, aż w końcu koalicję PO – PSL. Powstała na gruzach prywatnej poprzedniczki – państwowa Stocznia Szczecińska Nowa, nieustannie dotowana przetrwała raptem siedem lat. Upadła po tym jak Bruksela uznała, że wsparcie z publicznej kasy odbyło się niezgodnie z prawem i nakazała stoczni oddać pieniądze. W międzyczasie trwały nieudolne poszukiwania inwestorów, gdzie punktem kulminacyjnym było ogłoszenie przez ministra Aleksandra Grada kupna stoczni przez inwestora z Kataru, a co potem okazało się kompletną fikcją. Kto pamięta Korporację Polskie Stocznie? To jeden z podmiotów nie wiadomo naprawdę po co i w jakim celu powołany. Dzisiaj już nie istnieje. Zresztą programów, koncepcji, zmian ośrodków decyzyjnych, przenoszenia aktywów – tego na przestrzeni ostatnich lat nie brakowało. Czasem wydaje się, że w tej stoczniowej inwencji urzędników i polityków jedno było niezmienne – spora liczba stanowisk do obsadzenia i publicznej kasy do wydania.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Celem nowej inicjatywy edukacyjnej – Akademii Zakupu Gazu – jest zapoznanie odbiorców samorządowych i powiązanyc...
Rozpoczęły się wakacje. Stolica, jak co roku, przyciągnie miliony turystów. Priorytetem dla miasta jest zapewnie...
Unikanie opłat za przejazdy transportem publicznym stanowi istotne wyzwanie dla finansów samorządów, które stara...
W stolicy województwa śląskiego rozwój infrastruktury rowerowej postępuje wraz z zieloną metamorfozą miasta. Łąc...
We Wrocławiu odbyło się Dolnośląskie Forum Odbudowy Ukrainy. Jego celem było rozwinięcie dotychczasowej współpra...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas