Inwestuje zarówno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak i samo miasto. Trwają prace przy budowie największego skrzyżowania we Wrocławiu. W rejonie ul. Żmigrodzkiej będą się łączyć A8, czyli autostradowa obwodnica Wrocławia, droga nr 5 oraz budowana droga ekspresowa S5 Wrocław–Poznań. – To skrzyżowanie jest elementem projektu budowy trasy ekspresowej S5. Ona oraz S3 to największe realizowane przez nas inwestycje. Dolnośląskie odcinki obu tras będą kosztować po ok. 1,9 mld – mówi Maciej Wołodko z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
Prace budowlane na węźle Wrocław-Północ, którego częścią jest to skrzyżowanie, rozpoczęły się w połowie ubiegłego roku. Według planów droga S5 Korzeńsko–Wrocław ma być gotowa pod koniec 2017 r. Koszt budowy trzeciego odcinka budowanego przez Astaldi wynosi ponad 590 mln zł brutto.
Częścią trasy S5 będzie nowy most na Widawie. Będzie miał on 750 m i 13 przęseł, a po każdej z jezdni auta będą poruszać się po dwóch pasach. Żelbetowy most stanie w bliskim sąsiedztwie autostradowej obwodnicy Wrocławia i rozbudowywanego węzła drogowego Wrocław-Północ.
Z kolei trasa S3 to fragment trasy międzynarodowej E65, docelowo poprowadzi od portów morskich Świnoujście–Szczecin do granicy z Czechami w Lubawce, gdzie połączy się z czeską drogą ekspresową R11. – W realizacji jest obecnie odcinek od granicy z woj. wielkopolskim do Bolkowa – tłumaczy Maciej Wołodko. Dodaje, że do końca 2018 r. planowane jest udostępnienie w całości odcinka od Szczecina do Bolkowa. Budowa odcinka z Bolkowa do Lubawki zgodnie z rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych 2015–2023 zaplanowana jest na w lata 2017–2020.
– Zarówno S3, jak i S5 są zadaniami realizowanymi w szerszej perspektywie czasowej, tak że nie możemy raczej zakwalifikować ich do inwestycji rozpoczynających się bądź kończących w 2016 r. – zauważa Wołodko. Poza tym GDDKiA zamierza w tym roku podpisać umowę na budowę obwodnicy Bolkowa, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 3 i nr 5 i będzie miała długość ok. 7,8 km. – Będzie drogą jednojezdniową.