Historia z pianką ciekawa dla gości z dalekich krajów

W 2016 r. Muzeum Browaru Żywiec kończy dziesięć lat. Odwiedziło je już ponad 850 tys. osób.

Publikacja: 16.02.2016 17:15

Żywieckie muzeum planuje inwestycje

Żywieckie muzeum planuje inwestycje

Foto: materiały prasowe

– Chcemy, aby nasze muzeum było miejscem na miarę XXI wieku, czyli jeszcze bardziej interaktywne i multimedialne – mówi Magdalena Brzezińska, rzecznik Grupy Żywiec, wicelidera polskiego rynku piwa. – Oczekujemy, że dzięki temu liczba odwiedzających je gości będzie jeszcze większa niż dotychczas.

Firma, do której należy browar założony w 1856 r. przez arcyksięcia Albrechta Fryderyka Habsburga, nie zdradza na razie, jakimi nowymi atrakcjami zaskoczy odwiedzających żywieckie muzeum. Tylko w 2015 r. było ich tam ponad 80 tys. Natomiast od jego otwarcia, czyli od 9 września 2006 r., liczba gości przekroczyła 850 tys.

– Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie piwo jest bardzo popularne, nie tylko jako trunek, ale również jako element kultury towarzyszący ludziom od wieków. Coraz częściej przekłada się to także na zainteresowanie samym procesem jego warzenia oraz historią piwowarstwa – wyjaśnia Magdalena Brzezińska. – Ludzie chcą na własne oczy zobaczyć miejsca, w których produkuje się piwo. Dodatkowo w całej branży obserwujemy wzrost zainteresowania turystyką industrialną. Trend ten przyszedł do nas z Zachodu i przewidujemy, że będzie nadal prężnie się rozwijał.

Muzeum Browaru Żywiec jest jednym z obiektów Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego oraz tzw. punktem kotwicznym na Europejskim Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego (ang. European Route of Industrial Heritage). – Dzięki temu informacja o naszym obiekcie dociera do bardzo szerokiego grona potencjalnych turystów – informuje rzecznik Grupy Żywiec. – Już teraz w muzeum każdego roku pojawiają się goście nie tylko z całej Europy, coraz częściej przybywają do nas także osoby z innych kontynentów, m.in. Australii, Nowej Zelandii, Japonii czy Argentyny. Fakt ten pokazuje, że Muzeum Browaru Żywiec stanowi ważny element zarówno dla promocji polskiego piwowarstwa, jak i całego żywieckiego regionu.

Co przyciąga turystów do Żywca? Jak tłumaczą w Grupie Żywiec, to największa i najnowocześniejsza tego typu placówka w Polsce. Co więcej, muzeum to w niczym nie przypomina typowych ekspozycji ze strażnikami i pilnującymi sal paniami.

„To dynamiczny organizm stale wchodzący w interakcje ze swymi gośćmi. Nie ma tu obowiązkowych dla wszystkich kapci, są natomiast pasjonujące historie, wciąż sprawne urządzenia sprzed dziesięcioleci oraz emocje towarzyszące degustacji żywieckiego piwa. Tu nie tylko patrzysz i słuchasz, ale niemal wszystkiego możesz dotknąć" – zachwala Grupa Żywiec na stronie internetowej muzeum.

Podwoje swoich zakładów otwiera dla gości również konkurent Grupy Żywiec, czyli Kompania Piwowarska. Tyskie Browarium, muzeum przy Tyskich Browarach Książęcych, odwiedza rocznie od 35 do 38 tys. osób. Ruszyło ono w 2004 r. z okazji 375. urodzin piwa Tyskiego. Muzeum to jako pierwszy obiekt turystyczny wprowadziło zwiedzanie w gwarze śląskiej. O historii browaru można posłuchać także w językach: angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, rosyjskim i czeskim.

Przy poznańskim browarze Kompanii Piwowarskiej działa natomiast Centrum Wycieczkowe Lecha. Placówka funkcjonuje od ponad dekady. Rocznie odwiedza ją 23 tys. osób. Działa w niej m.in. multimedialne centrum rozrywki, gdzie zwiedzający mogą np. wysłać e-mail z ogromnej puszki piwa Lech.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego