Na inwestycje w tabor zdecydowała się SKM, kolejowa spółka 15 lat temu wydzielona ze struktur PKP. W marcu kupiła od nowosądeckiego Newagu dwa pociągi Impuls.
– To pierwsze nowe składy kupione w historii spółki – przyznaje Marcin Głuszek, rzecznik PKP SKM. Impulsy mają po 152 miejsca siedzące i 359 stojących.
Monitoring i internet
Składy mogą rozwijać prędkość 160 km/h. Wnętrze dostosowane jest do przewozu osób niepełnosprawnych – w wagonach są przyciski do wezwania obsługi, pochylnie dla wózków są przy pierwszych i ostatnich drzwiach. Poza tym przy drzwiach są automatycznie wysuwane stopnie, co ma poprawić bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania z pociągu.
W składzie jest monitoring nie tylko wewnątrz, ale też na zewnątrz przy drzwiach. Pociągi są klimatyzowane, a pasażerowie mają w nich dostęp do szerokopasmowego internetu. Poza tym pociągi są ekologiczne – podczas hamowania elektrodynamicznego będą oddawały energię elektryczną do sieci. Za oba składy kolejowa spółka zapłaciła 35,65 mln zł.
Z usług SKM korzysta rocznie 38 mln pasażerów. Spółka ma do dyspozycji 60 pociągów, z czego połowa jest zmodernizowana. Przeciętna wieku to jednak 25 lat. Dlatego władze spółki myślą o kolejnych zakupach. – Chcielibyśmy nabyć dziesięć składów, korzystając ze środków unijnych z obecnej perspektywy, ale na razie trwają przymiarki do tego, więc nie mogę jeszcze zdradzać szczegółów – mówi nam Marcin Głuszek. Po torach Pomorza jeżdżą też pociągi pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych w Gdyni. – Świadczymy usługi służby publicznej na terenie całego województwa pomorskiego z wyjątkiem pociągów uruchamianych przez PKP SKM w ramach aglomeracji trójmiejskiej (Gdańsk Główny – Wejherowo) oraz Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a także Gdynia Główna – Słupsk i Gdynia Główna – Kościerzyna – mówi Jan Derdowski, rzecznik Oddziału Pomorskiego PR.