Nowości na pomorskich torach

Koleje w regionie kupują nowe pociągi. Nic dziwnego – od marca mają konkurencję. Poza Przewozami Regionalnymi i PKP SKM pasażerów wożą też na Pomorzu składy firmy Arriva RP.

Aktualizacja: 11.04.2016 17:25 Publikacja: 11.04.2016 16:00

PKP SKM za dwa pociągi Impuls z nowosądeckiego Newagu zapłaciła ponad 35 mln złotych

PKP SKM za dwa pociągi Impuls z nowosądeckiego Newagu zapłaciła ponad 35 mln złotych

Foto: materiały prasowe

Na inwestycje w tabor zdecydowała się SKM, kolejowa spółka 15 lat temu wydzielona ze struktur PKP. W marcu kupiła od nowosądeckiego Newagu dwa pociągi Impuls.

– To pierwsze nowe składy kupione w historii spółki – przyznaje Marcin Głuszek, rzecznik PKP SKM. Impulsy mają po 152 miejsca siedzące i 359 stojących.

Monitoring i internet

Składy mogą rozwijać prędkość 160 km/h. Wnętrze dostosowane jest do przewozu osób niepełnosprawnych – w wagonach są przyciski do wezwania obsługi, pochylnie dla wózków są przy pierwszych i ostatnich drzwiach. Poza tym przy drzwiach są automatycznie wysuwane stopnie, co ma poprawić bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania z pociągu.

W składzie jest monitoring nie tylko wewnątrz, ale też na zewnątrz przy drzwiach. Pociągi są klimatyzowane, a pasażerowie mają w nich dostęp do szerokopasmowego internetu. Poza tym pociągi są ekologiczne – podczas hamowania elektrodynamicznego będą oddawały energię elektryczną do sieci. Za oba składy kolejowa spółka zapłaciła 35,65 mln zł.

Z usług SKM korzysta rocznie 38 mln pasażerów. Spółka ma do dyspozycji 60 pociągów, z czego połowa jest zmodernizowana. Przeciętna wieku to jednak 25 lat. Dlatego władze spółki myślą o kolejnych zakupach. – Chcielibyśmy nabyć dziesięć składów, korzystając ze środków unijnych z obecnej perspektywy, ale na razie trwają przymiarki do tego, więc nie mogę jeszcze zdradzać szczegółów – mówi nam Marcin Głuszek. Po torach Pomorza jeżdżą też pociągi pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych w Gdyni. – Świadczymy usługi służby publicznej na terenie całego województwa pomorskiego z wyjątkiem pociągów uruchamianych przez PKP SKM w ramach aglomeracji trójmiejskiej (Gdańsk Główny – Wejherowo) oraz Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a także Gdynia Główna – Słupsk i Gdynia Główna – Kościerzyna – mówi Jan Derdowski, rzecznik Oddziału Pomorskiego PR.

Przewoźnik korzysta z 23 autobusów szynowych o zróżnicowanej pojemności. – Zdecydowana większość z nich została zakupiona w latach 2006–2016 – mówi Derdowski. Tłumaczy, że linie zelektryfikowane firma obsługuje Elektrycznymi Zespołami Trakcyjnymi (EZT), których ma 52 sztuki, w tym osiem składów zmodernizowanych w latach 2014–2015.

W najbliższych planach firmy jest zakup trzech trójczłonowych autobusów szynowych, co jest związane z przewidywanym wycofaniem najdłużej eksploatowanych autobusów z lat 90. XX wieku. W ubiegłym roku z usług PR skorzystało ponad 8 mln podróżnych. – Od kilku miesięcy znacząco wzrasta liczba przewożonych osób – zapewnia Derdowski.

Pilotażowy projekt

W połowie marca zadebiutował w regionie nowy przewoźnik. To spółka Arriva RP, która uruchomiła połączenia kolejowe pomiędzy największymi miastami w województwach pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim. Joanna Parzniewska, rzecznik firmy, podkreśla, że oferta spółki przeznaczona jest zarówno dla studentów uczących się w tych centrach akademickich, jak i dla wszystkich tych, którzy podróżują w weekendy i w okresach przed i po świętach.

Arriva swoich pasażerów wozi duńskimi składami typu MR/MRD. – Jest to pierwszy taki projekt pilotażowy naszej spółki o charakterze międzywojewódzkim, dlatego bardzo szczegółowo monitorujemy zainteresowanie połączeniami, które już spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem wśród podróżnych – mówi pani rzecznik.

Podkreśla, że w pociągach międzyregionalnych obowiązuje oferta biletowa Multi Region, w której bilety można zakupić w cenach niższych niż taryfa regionalna. – Dodatkowo ofertę uzupełniamy pulami biletów za 1 zł dostępnych w mobilnych kanałach sprzedaży – twierdzi Parzniewska.

Na inwestycje w tabor zdecydowała się SKM, kolejowa spółka 15 lat temu wydzielona ze struktur PKP. W marcu kupiła od nowosądeckiego Newagu dwa pociągi Impuls.

– To pierwsze nowe składy kupione w historii spółki – przyznaje Marcin Głuszek, rzecznik PKP SKM. Impulsy mają po 152 miejsca siedzące i 359 stojących.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?