Miliard na porty

W tym roku do Szczecina i Świnoujścia ma trafić więcej towarów dzięki nowemu terminalowi LNG i wyremontowanemu elewatorowi zbożowemu.

Aktualizacja: 21.04.2016 23:33 Publikacja: 21.04.2016 17:16

Większe statki z większą ilością ładunków pojawią się w Szczecinie i Świnoujściu po pogłębieniu toru

Większe statki z większą ilością ładunków pojawią się w Szczecinie i Świnoujściu po pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m

Foto: 123 rf

W tym rok w portach Szczecin i Świnoujście planuje się przeładowanie większej ilości towarów niż w roku ubiegłym. W ciągu kolejnych czterech lat inwestycje mają wynieść 1 mld zł.

Według Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w 2015 roku zwyżki odnotowano w pięciu grupach towarowych. Najlepiej wypadły przeładunki kontenerów.

– W tej grupie zanotowano 12 proc. wzrostu wobec 2014 roku – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z działu handlowego i marketingu ZMPSiŚ SA. – W liczbach całkowitych to 87 784 TEU wobec 78 439 w 2014 roku.

Blisko 9 proc. więcej przeładowano drobnicy, osiągając rekord – 11 254,6 tys. ton, tj. o 917 tys. ton więcej niż 2014 roku.

Kolejna grupa towarowa z bardzo dobrym wynikiem (1738,9 tys. ton i wzrost o 4,1 proc.) to ropa. Więcej (o 6,25 proc.) było też tzw. innych przeładunków masowych (3451 tys. ton) oraz zbóż (1734,9 tys. ton) z wynikiem najlepszym od 1981 roku.

Mniej węgla i rudy

Odwrotna tendencja jest w przewozach węgla. W portach Szczecina i Świnoujścia przeładowano go 3119, 8 tys. ton, co oznacza spadek aż o jedną trzecią w stosunku do 2014 roku. Powodem jest zarówno mniejszy eksport, jak i import tego paliwa.

Spadły też przeładunki rudy (o 1,5 proc.) do poziomu 1851,9 tys. ton. Dużo większy, bo aż 18-procentowy, spadek nastąpił w przewozach drewna, to jednak marginalna grupa (14,3 tys. ton w 2015 roku).

W sumie w 2015 roku w portach Szczecina i Świnoujścia przeładowano 23,17 mln ton, co oznacza niewielki spadek w stosunku do 2014 roku (23,4 mln ton).

– Co warte podkreślenia, pierwsze półrocze 2015 r. porty Szczecin–Świnoujście zamknęły wynikiem dodatnim niemal we wszystkich grupach towarowych. Jednak nie udało się zahamować spadkowego trendu w przeładunkach węgla. I nawet zwyżki w innych grupach towarowych nie zrekompensowały tej straty w przeładunkach ogółem – wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska.

Większe statki w Szczecinie

Zdaniem ZMPSiŚ SA 2016 rok powinien być jednak znacznie lepszy. Przede wszystkim za sprawą kończących się wielkich inwestycji, na czele z terminalem LNG w Świnoujściu. Z kolei w Szczecinie zacznie działać firma Copenhagen Merchants, która w ub. roku wydzierżawiła Elewator Ewa. Rocznie ma przeładowywać 350 tys. ton zbóż. Ponadto do czterech zwiększyła się siatka połączeń portów w Szczecinie i Świnoujściu, która obejmuje obecnie cztery regularne serwisy kontenerowe w relacjach z i do portów europejskich.

ZMPSiŚ SA liczy też na zahamowanie spadku przeładunków węgla.

– Z początkiem roku ilość przeładunków węgla drgnęła do góry. Liczymy na utrzymanie tego trendu – mówi Monika Woźniak-Lewandowska. – W minionym roku armatorzy wybierali sąsiednie porty, których warunki nawigacyjne pozwalają na przewóz większej ilości tego towaru. Stąd tak ważna jest inwestycja związana z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście–Szczecin do głębokości 12,5 m. Pogłębianie i utrzymanie toru to zadanie Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Tymczasem na terenie samego portu trwają inwestycje w infrastrukturę. W 2015 roku zakończono projekty współfinansowane ze środków UE w ramach perspektywy 2007–2013.

Na półwyspie Ewa w Szczecinie oddano do eksploatacji zmodernizowane nabrzeże zbożowe i zbudowane od podstaw nabrzeże niemieckie, a liczba miejsc postojowych dla tirów zwiększyła się o 600. Oddano też do eksploatacji nowe stanowisko promowe na terminalu w Świnoujściu. Kolejne prace finansowane są z programu unijnego na lata 2014–2020. Tutaj celem prac jest m.in. dopasowanie szczecińskiej infrastruktury do obsługi większych statków, głównie ładunków masowych oraz drobnicy.

– Stawiamy na rozwój nowych dodatkowych terminali w portach, na rozwój transportu intermodalnego, na tworzenie portowych centrów logistycznych stymulujących rozwój regionu i miasta, a tym samym gospodarki krajowej – mówi Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ SA. – Dopełnieniem tego będzie żeglowna Odrzańska Droga Wodna. Inwestować będziemy również w rozwój autostrady morskiej łączącej Świnoujście z portami w Szwecji. W sumie do roku 2020 planujemy na cele inwestycyjne wydać blisko miliard złotych – podsumowuje Słaboszewski.

W tym rok w portach Szczecin i Świnoujście planuje się przeładowanie większej ilości towarów niż w roku ubiegłym. W ciągu kolejnych czterech lat inwestycje mają wynieść 1 mld zł.

Według Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w 2015 roku zwyżki odnotowano w pięciu grupach towarowych. Najlepiej wypadły przeładunki kontenerów.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?