Powstaje nowy most graniczny nad Nysą Łużycką przygotowany do przejazdu większej liczby pociągów. Od grudnia przez tę nową przeprawę powinien odbywać się ruch pociągów pomiędzy Polską a Niemcami na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych jest warta 23 mln zł.
W miejscu nowej przeprawy stoi już sześć żelbetowych podpór mostowych oraz przyczółków. Ich budowę poprzedziło rozebranie elementów starej, wyeksploatowanej budowli. Wykonawca pracuje teraz przy budowie pięciu nowych betonowych przęseł. Na nich zostaną ułożone dwa tory. Wykonano już roboty pod jeden tor. Do połowy roku zakończone zostaną prace przy przęsłach dla drugiego.
– Most będzie miał szerokość 11 metrów. Jesienią na nowym moście rozpocznie się montaż torów, a następnie sieci trakcyjnej oraz urządzeń zabezpieczających, niezbędnych do bezpiecznego kursowania pociągów – opisuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Nowa żelbetowa konstrukcja mostu pozwoli na przejazd ciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do 221 kN. Na starym moście ruch pociągów był tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Nowy obiekt będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h po dwóch torach.
Jak dodaje Siemieniec, most zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie.