Mieszkańcy Gliwic będą mieli ułatwiony przejazd przez A4

10 tysięcy urządzeń viaAUTO trafi do mieszkańców za darmo.

Publikacja: 14.06.2016 22:00

Mieszkańcy Gliwic będą mieli ułatwiony przejazd przez A4

Foto: Fotorzepa / Zubrzycki Marian

Firma Kapsch Telematic Services podpisała z miastem Gliwice specjalne porozumienie, które ma ułatwić mieszkańcom tego miasta przejazd gliwickim odcinkiem autostrady A4 bez stania na bramkach. Kapsch przekazał 10 tys. urządzeń pokładowych viaAUTO miastu, by rozdało je wśród mieszkańców często podróżujących tym odcinkiem, głównie pracujących w górnośląskiej aglomeracji. - Tylko w ciągu tygodnia rozdystrybuowaliśmy już połowę urządzeń. Zainteresowanie nimi jest ogromne - przyznaje Marek Jarzębowski, rzecznik miasta Gliwice. Urządzenie otrzyma każdy mieszkaniec, który jest zameldowany w Gliwicach - na dowód osobisty. Aby je uruchomić, musi wpłacić tylko 20 zł opłaty startowej. - Cała operacja kosztowała gminę jedynie 12 tys. zł - dodaje Jarzębowski. Gliwice są pierwszym miastem w Polsce, który podpisał z Kapschem takie porozumienie.

Kapsch Telematic Services chce promować elektroniczne urządzenia viaAUTO, bo poprawiają one płynność ruchu drogowego na placach poboru opłat na autostradowej obwodnicy Gliwic (AOG), która w godzinach szczytu jest oblężona.

Licząca około 20 kilometrów Autostradowa Obwodnica Gliwic została włączona do sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL 1 czerwca 2012 r. - to głównie zasługa radnych Gliwic i samego prezydenta Zygmunta Frankiewicza, który walczył z rządem o to, by odcinek ten był dla mieszkańców aglomeracji bezpłatny. Walka przyniosła efekty - ze względu na ogromne znaczenie tego odcinka dla ruchu lokalnego z obowiązku uiszczenia opłaty zwolnieni zostali podróżujący pomiędzy węzłami Kleszczów i Sośnica. W praktyce oznacza to, że wjeżdżając na odcinek przy węźle Kleszczów, Ostropa, Bojków lub Sośnica, muszą oni pobrać tzw. „bilet zerowy", który następnie oddają przy zjeździe. I tu pojawia się problem, o którym mówi się od lat - kierowcy zjeżdżający na bramkach z A4 do Gliwic muszą stać na bramkach, choć i tak za przejazd nie płacą. Rozwiązaniem jest viaAUTO - elektroniczny czytnik, który zdalnie unosi szlaban przed autem jak to ma miejsce w przypadku przeznaczonych dla samochodów ciężarowych viaBOXów. Urządzenia zastępują bowiem bilet zerowy, pobierany w ruchu lokalnym.

Gliwice są jednym z lepiej skomunikowanych miast w Polsce dzięki lokalizacji na skrzyżowaniu autostrad A4 i A1. Niestety także najbardziej zatłoczonych, np. w ostatnim tygodniu kwietnia operator systemu poboru opłat odnotował rekordową dobową liczbę transakcji – ponad 103 tys. na całym odcinku A4. Wysokie natężenie oznacza korki, nie tylko w okresach wakacyjnych i w trakcie świąt. – Mniejsze korki to oszczędność na paliwie i czasie, a także mniejsze obciążenie dla środowiska naturalnego – mówi Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services. Jak podkreśla, współpraca z Gliwicami, jedynym miastem w Polsce, w granicach którego jest aż siedem węzłów autostradowych, a cztery z nich przegrodzone są bramkami, „pokazuje ogromne możliwości, jakie daje elektroniczny system poboru przy wykorzystania urządzeń viaAUTO". - Zamiast wydawać tzw. „bilety zerowe", których liczba w ubiegłym roku przekroczyła 2,5 mln - przyspieszamy 5-krotnie obsługę podróżnych, a tym samym udrożniamy ruch na autostradzie A4 - wskazuje w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Cywiński.

Jego zdaniem popularyzacja, czy w ogóle przejście na elektroniczne wnoszenie opłat na odcinkach płatnych autostrad „pozwoliłoby na odkorkowanie tych dróg, zwłaszcza w okresach codziennych szczytów komunikacyjnych związanych z dojazdem i powrotem z pracy". - Jednocześnie z punktu widzenia możliwości technicznych, a także rachunku ekonomicznego, nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozwiązanie viaAUTO mogło być wykorzystywane nie tylko na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA, ale i na autostradach koncesyjnych - dodaje dyrektor Cywiński. Z danych Kapscha wynika, że obecnie prawie 50 tys. kierowców ma już w swoich pojazdach viaAUTO.

Co ważne, urządzenie pozwala zarówno na korzystanie z AOG, jak i całej pozostałej sieci państwowych odcinków autostrad A2 i A4.

Regiony
Dolny Śląsk zaprasza turystów. Szczególnie teraz
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej