Rząd zagwarantował środki - 1,5 mld zł-na Północną Obwodnicę Krakowa, której budowa ma ruszyć w 2019 r. i potrwać trzy lata. To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Małopolsce od lat, o którą Kraków starał się kilkanaście lat. Ułatwi mieszkańcom stolicy regionu przejazd między dzielnicami i przejazd z północy na południe Polski odciążając A4. Północna i południowa (już istniejąca) obwodnica Krakowa pozwoli w warunkach ewentualnego zablokowania ruchu zapewnić ruch na trasie Katowice – Rzeszów.
Zielone światło od ministra
Program Inwestycyjny dla Północnej Obwodnicy Krakowa zatwierdził pod koniec sierpnia minister transportu Andrzej Adamczyk. Wcześniej, by było to możliwe, znowelizowano rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, dzięki czemu północną obwodnicę włączono do sieci dróg krajowych-a więc finansowanych z budżetu państwa. - Północna obwodnica jest bardzo ważna dla Krakowa i Małopolski. Ta inwestycja to także droga ułatwiająca przejazd z północy na południe Polski jest wiec niezbędna z punktu widzenia interesu transportowego kraju. To także impuls rozwojowy dla regionu-mówi minister Adamczyk. Samorząd Małopolski nie byłby w stanie udźwignąć tak kosztownej inwestycji. Kraków dołożył się do inwestycji, finansując opracowanie dokumentacji projektowej, gdy zadaniem zajmował się jeszcze samorząd wojewódzki.
- Decyzja jest kontynuacją postanowień zawartych w Kontrakcie Terytorialnym, który Małopolska podpisała z rządem - podkreśla Jacek Krupa, Marszałek województwa małopolskiego. - To bardzo ważna inwestycja dla naszego regionu dlatego cieszymy się, że starania samorządu przyniosły efekt. Liczymy na szybkie rozpoczęcie prac i ich realizację - dodaje marszałek.
Co da obwodnica kierowcom? Dzięki niej ruch tranzytowy na kierunku wschód-zachód będzie rozdzielał się na północną (już istniejącą) i południową część obwodnicy miasta, odciążając autostradę A4. Natężenie ruchu na południowej obwodnicy Krakowa w ciągu A4 już teraz przekracza 50 tys. pojazdów na dobę, a na odcinku węzeł Kraków Tyniec – węzeł Kraków Sidzina ponad 64 tys. pojazdów na dobę.
Północna Obwodnica Krakowa przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch aut przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.