Lublin stawia na kreatywnych

Rośnie liczba firm działających w przemyśle kreatywnym. Miasto chce wspomóc ich rozwój.

Publikacja: 13.10.2016 23:00

- Sektor kreatywny jest znaczącym elementem strategii rozwoju przedsiębiorczości w Lublinie. Po przemyśle, usługach, start-upach jest czwartym sektorem, który chcemy wspierać – mówi Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin.

Przemysł kreatywny jest bardzo rozproszony. Obejmuje różne formy działalności: od designu, przez szeroko rozumianą architekturę, po produkcję gier komputerowych i oprogramowania, branżę wydawniczą, ale także modę, czy biznes związany z kulturą.

Z danych urzędu miasta wynika, że w 2015 roku w Lublinie działo 4035 podmiotów, które można zakwalifikować do sektora przemysłu kreatywnego. Najsilniej reprezentowana jest działalność artystyczna, twórcza i kulturalna, a także związana z oprogramowaniem i tworzeniem gier komputerowych. To ponad 50 procent firm z branży.

Silnie reprezentowane jest wzornictwo i design (15, 5 procent) oraz działalność reklamowa (12 proc.). Sprzedaż detaliczna dóbr kultury stanowi 7,4 procent podmiotów, architektura 6, 7 proc., film, wideo i muzyka 3,5 proc., rynek wydawniczy 3, 2 proc., a media 1,3 proc. Udział sektorów kreatywnych w ogólnej strukturze zatrudnienia stanowi już kilkanaście procent i ciągle rośnie.

- To głównie małe firmy, manufaktury, często firmy jednoosobowe. I to jest ich wartość, że ci ludzie samo zatrudniają się, powołują do życia firmy oparte na ich pasjach – mówi Joanna Hołda, dyrektor powstałego w czerwcu 2015 roku Lubelskiego Instytutu Designu. To instytucja, która ma integrować i stymulować rozwój tego sektora.

Analiza potencjału sektorów kreatywnych w Lublinie wskazuje, że wzornictwo przemysłowe i design mogą stać się jedną z wiodących specjalizacji miasta. Paradoksalnie, bo w Lublinie, choć jest największym ośrodkiem akademickim w Polsce Wschodniej, nie ma uczelni, która kształciłaby w kierunku wzornictwo przemysłowe. Mimo to, firm z tej branży powstaje coraz więcej i odnoszą coraz większe sukcesy.

Choćby Katarzyna Cebulak która w 2010 roku wróciła po studiach do Lublina i założyła Mudo Design, produkujące nieszablone meble, Radosław Nowakowski, którego redo design studio specjalizuje się w projektowaniu przemysłowym, czy Paula Kurant, absolwenta Politechniki Lubelskiej (inżynieria materiałowa), która jeszcze na studiach w 2012 roku założyła firmę Evotec, produkującą pokrowce dla robotów przemysłowych. Dziś współpracuje m.in. z Toyotą, Zieloną Budką czy Sanden Manufacturing Poland.

W Lublinie rodzi się również coraz więcej inicjatyw związanych z tą branżą. Oprócz Lubelskiego Instytutu Designu, zawiązała się LuCreat, Fundacja Rozwoju Designu, zorganizowano już drugą edycję Lubelskich Targów Desingu Wzory.

Coraz mocniej na rynku rozpychają się producenci oprogramowania, w tym twórcy gier np. Mutated Bute, Low Poly Wolf, Pixel Frog.

Lublin ma też potencjał, aby zarabiać na kulturze. Miasto o krok przegrało z Wrocławiem w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Z roku na rok zwiększa się liczba imprez kulturalnych, koncertów i festiwali, jak choćby widowiskowy Carnaval Sztukmistrzów największy w tej części Europy festiwal sztuki nowego cyrku, który co roku gromadzi ok. 120 tys. widzów.

- Mamy doskonałe festiwale, wiele wydarzeń, ale wciąż nie potrafimy na tym zarabiać. W Lublinie nie powstało na przykład profesjonalne studio fonograficzne – przyznaje Joanna Hołda.

- To jest wyzwanie: jak doprowadzić do tego, aby obok kultury wyrósł przemysł zarabiający na kulturze – przyznaje Mariusz Sagan.

W Lublinie dopiero tworzy się ekosystem związany z  przemysłem kreatywnym. Sektor ten nie jest wciąż do końca zdefiniowany. Samorząd miasta przygotowuje już jednak rozwiązania, które mają pomóc przedstawicielom tej branży.

- Sektor kreatywny jest znaczącym elementem strategii rozwoju przedsiębiorczości w Lublinie. Po przemyśle, usługach, start-upach jest czwartym sektorem, który chcemy wspierać – mówi Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin.

Przemysł kreatywny jest bardzo rozproszony. Obejmuje różne formy działalności: od designu, przez szeroko rozumianą architekturę, po produkcję gier komputerowych i oprogramowania, branżę wydawniczą, ale także modę, czy biznes związany z kulturą.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony