System via TOLL zaczyna działać na nowych fragmetnach dróg S3 oraz S6 w Zachodniopomorskim

Skończyły się darmowe przejazdy tirów i autobusów fragmentem drogi ekspresowej S3 oraz odcinku drogi S6 w Zachodniopomorskiem.

Aktualizacja: 21.10.2016 13:25 Publikacja: 20.10.2016 22:00

Opłata za przejazd wynosi od 20 do 53 groszy za kilometr

Opłata za przejazd wynosi od 20 do 53 groszy za kilometr

Foto: GDDK

Na terenie województwa zachodniopomorskiego długość tras objętych opłatą elektroniczną wzrosła już do 140 km.

Z początkiem miesiąca płatny jest przejazd fragmentem drogi ekspresowej S3 Miękowo-Goleniów Północ oraz odcinek drogi S6 Nowogard Zachód-Nowagard Wschód.

– Te dwa odcinki mają łączną długość ok. 11,5 km. Fragment drogi ekspresowej S3 Miękowo-Goleniów Północ liczy ok. 4,1 km, a drogi S6 Nowogard Zachód – Nowogard Wschód ok. 7,2 km – tłumaczy Magdalena Sobota, z biura prasowego systemu via TOLL.

Droga ekspresowa S6 o łącznej długości ok. 330 km przebiega wzdłuż wybrzeża Bałtyku, łącząc Szczecin z Trójmiastem, a droga ekspresowa S3 to fragment trasy międzynarodowej E65, prowadzącej od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy wzdłuż zachodniej granicy kraju do przejścia granicznego Lubawka-Kralovec. Długość drogi S3 to ok. 480 km.

Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury wyjaśnia, że to rząd podjął decyzję w sprawie wprowadzenia opłaty elektronicznej za przejazd obwodnicami Miękowa (S3) i Nowogardu (S6) wprowadzając rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną. Jak wyjaśnia nam Magdalena Sobota opłatami w ramach systemu via TOLL objęte są wyłącznie pojazdy samochodowe oraz zespoły pojazdów (przykładowo: samochód osobowy z przyczepą) o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusy niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

– Opłaty nie dotyczą samochodów osobowych, o ile nie podróżują one z przyczepą, a dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 ton – wyjaśnia urzędniczka systemu via TOLL.

Dodaje, że wysokość opłat nakładanych na kierowców korzystających z odcinków S3 Miękowo-Goleniów Północ oraz S6 Nowogard Zachód – Nowogard Wschód uzależniona jest od masy danego pojazdu oraz klasy emisji spalin. Opłata waha się od 20 do 53 groszy za przejazd 1 kilometra. Czy wprowadzenie opłat spowodowało zmniejszenie ruchu ciężarówek i autobusów na płatnych odcinkach?

- Nie mamy żadnych sygnałów wskazujących na to. Z naszego doświadczenia wynika, że na początku kierowcy starają się ominąć odcinki płatne, ale średnio po trzech miesiącach sytuacja wraca do normy - tłumaczy Magdalena Sobota.

Poza wprowadzonymi w październiku opłatami za przejazd fragmentem drogi ekspresowej S3 oraz drogi S6 w regionie systemem via TOLL w objęte są również fragment autostrady A6 Kołbaskowo – Szczecin Dąbie, drogi ekspresowej S3 Klucz – Myślibórz, fragment trasy S10 (obwodnica Stargardu) oraz fragment drogi krajowej DK10 (granica m. Szczecin - węzeł Stargard Zachód).

- Przychody z opłat za przejazd trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. Z jego środków realizowany jest rządowy program budowy i rozbudowy dróg krajowych. Przychody z opłat stanowią podstawę do zaciągania przez państwo długu w związku z realizacją inwestycji infrastrukturalnych – tłumaczy Elżbieta Kisil.

Czy opłaty będą wprowadzone na kolejnych trasach w regionie? - Jako operator systemu via TOLL nie mamy żadnych informacji w sprawie wprowadzenia na tych trasach opłat dla samochodów osobowych – mówi Magdalena Sobota.

Na terenie województwa zachodniopomorskiego długość tras objętych opłatą elektroniczną wzrosła już do 140 km.

Z początkiem miesiąca płatny jest przejazd fragmentem drogi ekspresowej S3 Miękowo-Goleniów Północ oraz odcinek drogi S6 Nowogard Zachód-Nowagard Wschód.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony