Bydgoszcz stawia na tramwaje

Miasto kupuje 18 nowoczesnych tramwajów i rozbudowuje transport szynowy.

Publikacja: 26.10.2016 23:00

Linia tramwajowa na Fordon, uruchomiona w styczniu 2016 r., to jeadna z większych tramwajowych inwes

Linia tramwajowa na Fordon, uruchomiona w styczniu 2016 r., to jeadna z większych tramwajowych inwestycji w Polsce. Bydgoszcz zapowiada realizację kolejnych projektów.

Foto: Rzeczpospolita, Łukasz Okoński Łukasz Okoński

Nowe pojazdy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne. – To największe zamówienie w historii bydgoskiej komunikacji miejskiej związane z odnową taboru – nie ma wątpliwości Rafał Bruski, prezydent miasta.

Wszystkie tramwaje mają mieć szerokość ok. 2,4 m, a ich wysokość nie może przekraczać 3,6 m. Większość pojazdów (czyli 15) ma mieć długość około 30 metrów. Pozostałe trzy tramwaje będą o 10 metrów krótsze, bowiem zostaną skierowane do obsługi linii, z których korzysta mniej pasażerów.

Nowoczesny tabor

Zdaniem prezydenta Bydgoszczy zakup ten pozwoli obsługiwać kolejne linie komfortowymi pojazdami. – Już wcześniej przyjmując plan transportowy zdecydowaliśmy się na tramwaje wyłącznie niskopodłogowe. Przygotowując się do kolejnych inwestycji w rozbudowę i remonty torowisk, najważniejsze zadania powiązaliśmy z zakupami tramwajów. Będzie to sprzyjać budowie atrakcyjnej oferty komunikacji miejskiej i zrównoważonemu rozwojowi miasta – dodaje prezydent Bruski.

Urząd miasta zakłada, że pierwsze trzy nowe pojazdy zaczną kursować ulicami Bydgoszczy już w przyszłym roku, a pozostałe w 2018 roku.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decydować będzie nie tylko cena, ale także jakość serwisu technicznego oraz unifikacja podzespołów. Zamówienie zostanie zrealizowane w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy. Zakup nowych pojazdów zostanie sfinansowany ze środków europejskich, z których dofinansowane będą m.in. rozbudowa ul. Kujawskiej oraz modernizacja pętli Kapuściska.

Rozbudowa ul. Kujawskiej zakłada m.in. budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Plan ustalony przez bydgoski magistrat zakłada modernizację obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu.

Wcześniej, w związku z budową linii tramwajowej do Fordonu urząd zakupił 12 Swingów wyprodukowanych w zakładach Pesa. Kosztowały 109 mln zł. Zakup 18 nowoczesnych tramwajów pozwoli na stopniowe wycofywanie z ruchu najstarszych pojazdów szynowych.

Licząca 9,5 km linia do Fordonu, wraz z nową zajezdnią, to jeden z największych projektów tramwajowych ostatnich lat w Polsce. Oddana do użytku w styczniu 2016 r. inwestycja, wraz z przebudową stacji Bydgoszcz Wschód kosztowała 437,3 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniosło 209,7 mln zł.

Mniejsze i większe projekty

Bydgoszcz coraz mocniej stawia na rozwój transportu szynowego, budowę nowych tras tramwajowych, a także modernizację już istniejących linii. W ostatnich tygodniach ratusz ogłosił przetarg na modernizację 600-metrowego odcinka torowiska na ul. Wojska Polskiego oraz pętli na Kapuściskach. Przebudowane ma być też skrzyżowanie ul. Wojska Polskiego z Chemiczną. Miasto będzie się także starać o unijne wsparcie na kończącą się modernizację ul. Chodkiewicza. Złożony został już wniosek o refinansowanie projektu na kwotę 13,5 mln zł.

To największa w tym roku inwestycja drogowa miasta. Obejmuje przebudowę odcinka od ul. Sułkowskiego do Wyszyńskiego wraz z ułożeniem nowego torowiska, wytyczeniem drogi rowerowej, budowę nowych chodników oraz miejsc parkingowych. Koszt inwestycji to 23 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w listopadzie.

Most tramwajowy

Kolejną planowaną inwestycją jest nowy most tramwajowy w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Dobudowana zostanie też druga jezdnia tej trasy.

Warianty koncepcji przestrzennej tej inwestycji latem były konsultowane z mieszkańcami. Mogli oni wskazać preferowany przez siebie wariant i zgłosić uwagi do prezentowanych rozwiązań. Większość osób biorących udział w konsultacjach poparła poprowadzenie nowego torowiska wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak wskazują włodarze miasta atutem tego rozwiązania jest brak konieczności wykupu dodatkowego terenu pod inwestycję.

– Obok modernizacji ul. Kujawskiej będzie to najważniejsza inwestycja związana z rozwojem transportu szynowego w mieście – uważa prezydent Rafał Bruski.

Inwestycja pozwoli rozładować korki tworzące się na ul. Kazimierza Wielkiego oraz skrócić czas przejazdu pomiędzy Fordonem i Bartodziejami oraz osiedlami tak zwanego górnego tarasu miasta.

W grudniu ubiegłego roku została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji „Budowa trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską wraz z rozbudową układu drogowego i przebudową infrastruktury transportu szynowego w Bydgoszczy". Wykonawca zobowiązał się do opracowania koncepcji przestrzennej dla dwóch wariantów różniących się lokalizacją przeprawy tramwajowej. Teraz w oparciu o wybraną koncepcję opracowany zostanie projekt budowlany, przygotowywana będzie też realizacja inwestycji.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.kozubal@rp.pl

Nowe pojazdy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne. – To największe zamówienie w historii bydgoskiej komunikacji miejskiej związane z odnową taboru – nie ma wątpliwości Rafał Bruski, prezydent miasta.

Wszystkie tramwaje mają mieć szerokość ok. 2,4 m, a ich wysokość nie może przekraczać 3,6 m. Większość pojazdów (czyli 15) ma mieć długość około 30 metrów. Pozostałe trzy tramwaje będą o 10 metrów krótsze, bowiem zostaną skierowane do obsługi linii, z których korzysta mniej pasażerów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy