Budowa trzeciego pasa na autostradowej obwodnicy Poznania nie wystartuje w 2017 r.

Oczekiwanej przez kierowców budowy trzeciego pasa obwodnicy autostradowej Poznania nie uda się rozpocząć w 2017 roku.

Aktualizacja: 02.01.2017 14:21 Publikacja: 01.01.2017 20:00

Obwodnicą Poznania przejeżdża co dzień 60 tys. pojazdów.

Obwodnicą Poznania przejeżdża co dzień 60 tys. pojazdów.

Foto: 123RF

W przyspieszeniu inwestycji nie pomoże nawet to, że na początku listopada regionalna dyrekcja ochrony środowiska (RDOŚ) wydała dla niej decyzję środowiskową. Start rozbudowy odsuwa się w czasie za sprawą odwołań od tej decyzji. Do połowy grudnia do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) wpłynęły dwa. Być może będzie ich więcej.

Przed laty, zanim przystąpiono do budowy obwodnicy stolicy Wielkopolski, planowano, że będzie to droga trzypasmowa. Skończyło się jednak na dwóch pasach. Odcinek o długości 13,3 km wybudowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W umowie z rządem zapisano wówczas, że rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy trzeciego pasa powinno się rozpocząć w chwili osiągnięcia na obwodnicy ruchu na poziomie 45 tys. pojazdów na dobę.

– W listopadzie 2012 r. Autostrada Wielkopolska SA poinformowała GDDKiA o osiągnięciu tego poziomu i jeszcze w tym samym roku rozpoczęła działania prowadzące do uzyskania pozwoleń na budowę. Od tamtej pory trwają wymagane prawem procesy formalne. Równolegle prowadzone są rozmowy z GDDKiA związane z faktem, że od 2003 r., kiedy AWSA podpisywała umowę na przejęcie w bezpłatną eksploatację obwodnicy od GDDKiA, znacznie zmieniły się wymagania z zakresu ochrony środowiska, co przekłada się na zdecydowany wzrost kosztów realizacji inwestycji – przypomina Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy AWSA. Potroi się m.in. powierzchnia zamontowanych obecnie ekranów akustycznych.

Kluczowe było uzyskanie w RDOŚ decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Chcąc maksymalnie skrócić czas niezbędnych procedur, AWSA w uzgodnieniu z GDDKiA, zdecydowała się na skróconą i uproszczoną procedurę, która została odrzucona przez RDOŚ. Nie pomogło również odwołanie do GDOŚ. Spółka musiała przygotować pełen raport oddziaływania autostrady na środowisko. Złożyła go do RDOŚ we wrześniu 2015 roku. Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych dokument został przyjęty, a 3 listopada 2016 roku AWSA otrzymała decyzję środowiskową w oficjalnym piśmie z RDOŚ.

Ale i od tej decyzji zainteresowane strony – np. gminy – mogą składać odwołania. Mogą to zrobić w terminie do 14 dni od momentu zdjęcia informacji z tablicy ogłoszeń w gminnych urzędach. AWSA dopiero po uzyskaniu prawomocnej decyzji może podjąć pełne prace nad projektem budowlanym i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę.

– Nie mamy informacji, gdzie, kiedy i czy decyzja została wywieszona. Do 16 grudnia do GDOŚ skierowano dwa odwołania od decyzji RDOŚ. Generalna Dyrekcja ma cztery miesiące na rozpatrzenie każdej sprawy. Wskutek złożonych do GDOŚ odwołań proces przygotowań do inwestycji ulegnie kolejnemu przesunięciu. W obecnej sytuacji formalnej, na której przyspieszenie AWSA nie ma żadnego wpływu, należy uznać, że niemożliwe jest rozpoczęcie rozbudowy obwodnicy w 2017 roku – tłumaczy Zofia Kwiatkowska.

I dodaje, że w ubiegłym roku spółka podjęła działania wyprzedzające, niezależne od procedury pozwolenia na budowę. Na trzech węzłach autostradowych wchodzących w skład obwodnicy – Krzesiny, Poznań-Luboń i Komorniki – wyremontowano nawierzchnię.

Potrzeba powstania trzeciego pasa obwodnicy Poznania jest coraz bardziej pilna. Dziś przejeżdża nią dziennie ok. 60 tys. pojazdów. Oznacza to, że rocznie korzysta z niej blisko 22 mln kierowców.

W przyspieszeniu inwestycji nie pomoże nawet to, że na początku listopada regionalna dyrekcja ochrony środowiska (RDOŚ) wydała dla niej decyzję środowiskową. Start rozbudowy odsuwa się w czasie za sprawą odwołań od tej decyzji. Do połowy grudnia do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) wpłynęły dwa. Być może będzie ich więcej.

Przed laty, zanim przystąpiono do budowy obwodnicy stolicy Wielkopolski, planowano, że będzie to droga trzypasmowa. Skończyło się jednak na dwóch pasach. Odcinek o długości 13,3 km wybudowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W umowie z rządem zapisano wówczas, że rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy trzeciego pasa powinno się rozpocząć w chwili osiągnięcia na obwodnicy ruchu na poziomie 45 tys. pojazdów na dobę.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego