– 2017 rok będzie rokiem inwestycji – zapowiada Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. Z początkiem roku ma się zacząć budowa obrotnicy nr 2 i pogłębianie kanałów portowych. W planach jest budowa nowego publicznego terminala portowego i podjęcie starań o drogę łączącą port z obwodnicą Trójmiasta, która usprawniłaby wywożenie towarów samochodami.
Dwa razy więcej na inwestycje
Zarząd gdyńskiego portu spodziewa się, że w 2017 roku wielkość przeładunków sięgnie poziomu 19–20 mln ton. Dobre perspektywy daje bowiem dotychczasowy wzrost przeładowywanych paliw, zbóż i drobnicy.
– Wartość inwestycji w 2017 roku szacujemy na 400–500 mln złotych. To blisko dwa razy tyle, ile wydaliśmy na inwestycje w roku 2016 – podkreśla Meller.
Inwestycje rozkręci także Morski Port Gdańsk, który w listopadzie 2016 roku zapewnił sobie unijne wsparcie na nowe przedsięwzięcia poprawiające infrastrukturę. Pierwszym etapem ma być rozbudowa i modernizacja sieci dróg i torów kolejowych na terenie Portu Zewnętrznego. Będzie kosztować 28,7 miliona euro, z czego 24,4 mln euro sfinansuje Unia Europejska. Roboty mają objąć łącznie 6 kilometrów torów i 10 kilometrów dróg. Poprawiona zostanie także przepustowość linii kolejowych prowadzących do Portu Północnego i terminali kontenerowych. Dodatkowo za stacją Port Północny i węzłem drogowym prowadzącym do tunelu pod Martwą Wisłą, zaplanowano budowę trzech torów postojowych, umożliwiających oczekiwanie pociągów na obsługę w terminalach głębokowodnych.
To będzie dobry rok
Zwiększenie liczby przeładowywanych kontenerów zakłada zarząd rozbudowanego o drugie nabrzeże gdańskiego terminalu głębokowodnego DCT.