Planowane przez zarządcę infrastruktury kolejowej w kraju – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe – inwestycje na Opolszczyźnie przyniosą poprawę warunków jazdy, zwiększą bezpieczeństwo i przyczynią się do skrócenia czasu podróży. Zlikwidowane zostaną miejsca, gdzie z uwagi na zły stan torów pociągi musiały mocno zwalniać. Dzięki temu na poszczególnych odcinkach prędkość pociągów pasażerskich będzie mogła wzrosnąć do 160 kilometrów na godzinę, natomiast osobowych – do 120 kilometrów na godzinę.
– W najbliższych latach na Opolszczyźnie planujemy inwestycje, które skrócą czas przejazdu pociągami między ważnymi miastami regionu: Kluczborkiem, Nysą, Brzegiem i Opolem. Podróże będą bardziej komfortowe, ale też poprawią się warunki przewozu towarów – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Strategiczną inwestycją będą prace na odcinku Kędzierzyn Koźle–Opole Zachodnie stanowiącym część linii kolejowej E30. Po ich zakończeniu czas podróży między obiema stacjami zmniejszy się z obecnych 45 minut do pół godziny. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2017–2023. Będzie kosztować 628,5 mln zł.
PLK ogłosiły już przetarg w formule „projektuj i buduj" dla odcinka Kędzierzyn Koźle–Opole Groszowice, a także przetarg na zaprojektowanie odcinka z Opola Groszowic do stacji Opole Zachodnie. Projekt ma szansę uzyskać dofinansowanie z funduszy europejskich: PLK złożyły wniosek o wsparcie w III konkursie „Łącząc Europę" (CEF). Przewiduje się, że modernizacja linii usprawni transport towarowy w międzynarodowym korytarzu Bałtyk–Adriatyk, należącym do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 i 872 na odcinku Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle mają za zadanie usprawnić w regionie transport towarów, w tym zwłaszcza wywóz ładunków w kierunku portów. Modernizacja pozwoli skrócić czas przejazdu pociągów towarowych (na tych liniach nie ma ruchu pasażerskiego) o ok. 45 minut. Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu prędkości jazdy z obecnych 30 do ok. 75 km na godzinę.