Nowe tramwaje w Poznaniu i ekologiczne autobusy w Kaliszu i Pile

Wielkopolska inwestuje w nowoczesny tabor miejski. Większość tych inwestycji jest współfinansowana ze środków unijnych.

Aktualizacja: 06.02.2017 13:29 Publikacja: 05.02.2017 22:00

Po Poznaniu będzie jeździć więcej tramwajów.

Po Poznaniu będzie jeździć więcej tramwajów.

Foto: shutterstock

Tabor będzie dostarczony do miejskich przewoźników w tym, przyszłym i w 2019 roku.

Poznańskie MPK rozstrzygnęło właśnie przetarg na dostawę 50 tramwajów. Wygrała go spółka Modertrans, która pokonała bydgoską Pesę i Solarisa z podpoznańskiego Bolechowa. Zwycięzca ma dostarczyć 30 sztuk jednokierunkowych niskopodłogowych składów, z których każdy kosztuje 6,2 mln zł netto. Poza tym z tej firmy będzie pochodziło 20 dwukierunkowych niskopodłogowych tramwajów po 6,5 mln zł za każdy. Kiedy nowe składy trafią na poznańskie ulice? – Jeśli pozostali uczestnicy tego przetargu nie będą wnosić protestu od jego rozstrzygnięcia, to szacujemy się, że pierwsze tramwaje pojawią się latem 2018 roku, a ostatni z nich zostanie dostarczony latem 2019 roku – wylicza Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy poznańskiego MPK.

To niejedyne inwestycje w tabor poznańskiego przewoźnika. W ramach rozstrzygniętych przetargów i podpisanych umów kupuje on 20 pojazdów jednokierunkowych, które mają pojawić się w mieście w IV kwartale b.r. oraz dziesięć dwukierunkowych. Środki na zakup wszystkich 80 składów pochodzić będą z dotacji UE, finansowania dłużnego oraz budżetu miejskiej spółki.

Na koniec 2016 roku poznański przewoźnik miał 223 pociągi tramwajowe liniowe. – Dzięki zakupowi 80 nowych tramwajów w ciągu trzech lat wymienimy jedną trzecią swojego taboru – mówi Joanna Gajdzińska. Dodaje, że po realizacji obu przetargów do odnowy pozostanie ok. 13 proc. taboru spółki. Podkreśla, że od 2010 roku firma kupuje tylko nowe pojazdy, wcześniej zdarzało się jej nabywać tabor z demobilu.

Z kolei nowe autobusy kupuje Kalisz. Na początku grudnia miejski przewoźnik Kaliskie Linie Autobusowe ogłosił przetarg na dostawę w formie leasingu operacyjnego dziesięciu nowych, niskopodłogowych autobusów z silnikiem Diesla. Ofertę o wartości 11,8 mln złożyło jedno konsorcjum (Solaris Bus & Coach i PKO Leasing). Termin dostawy pojazdów planowany jest na 21 czerwca. Ale to nie wszystko. Kalisz chce kupić dziewięć autobusów dla komunikacji miejskiej, w tym cztery z silnikiem Diesla i pięć o napędzie hybrydowym. Ogłoszenie przetargu na autobusy planowane jest jeszcze w lutym. Pojazdy mają trafić do miasta we wrześniu i w grudniu tego roku. Inwestycja będzie dofinansowywana z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, z którego miasto pozyskało 14 mln zł.

Także MZK Piła, które dysponują 47 autobusami, dostały dofinansowanie na nowy tabor z WRPO. Przewoźnik chce kupić 11 niskoemisyjnych autobusów za ponad 20 mln zł. – W ramach tego projektu zostanie także zrealizowana budowa i modernizacja infrastruktury transportu publicznego, w tym modernizacja zajezdni autobusowej MZK, budowa węzła przesiadkowego dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnością, utworzenie parkingów Park & Ride i Bike & Ride, rozbudowa systemu dystrybucji biletów oraz montaż 27 zestawów monitoringu wizyjnego w autobusach – wylicza Jagoda Oburota z Urzędu Miasta w Pile.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego