Obwodnica Gorzowa – dłużej w korkach

Budowa drugiej nitki obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S3 mocno się opóźnia. Nie ma szans na dotrzymanie pierwotnego terminu zakończenia inwestycji. Miało to nastąpić w kwietniu.

Aktualizacja: 07.04.2017 09:58 Publikacja: 07.04.2017 00:01

Na łatwiejszy i szybszy dojazd na zachodnie wybrzeże Bałtyku będziemy musieli jeszcze poczekać

Na łatwiejszy i szybszy dojazd na zachodnie wybrzeże Bałtyku będziemy musieli jeszcze poczekać

Foto: GAZETA LUBUSKA/POLSKA PRESS, Mariusz Kapala

Wykonawca odcinka, hiszpański Dragados, poprosił o kilka dodatkowych miesięcy na zrealizowanie kontraktu. Wniosek w tej sprawie został złożony w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Na razie GDDKiA nie odpowiedziała. – Wykonawca zgłosił do nas roszczenia, które obecnie są analizowane – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Jeśli dyrekcja się nie zgodzi na przesunięcie terminu, za opóźnienie będą naliczane kary. Podpisana w drugiej połowie 2014 roku umowa z Hiszpanami na wybudowanie niespełna 12 kilometrów zachodniej jezdni obwodnicy warta jest prawie 290 mln złotych.

Obecnie obwodnica Gorzowa to tylko jedna jezdnia, która oddawana była do ruchu w dwóch etapach. Pierwszy – od węzła Gorzów Południe do ul. Sulęcińskiej o długości około 2,4 kilometra – powstał w roku 2004. Drugi etap – od węzła Gorzów Północ do węzła Gorzów Południe o długości prawie 9,5 kilometra – był gotowy trzy lata później.

Obwodnica łączy odcinek drogi S-3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski z odcinkiem S-3 Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz. Na razie wciąż pozostaje niebezpiecznym, wąskim gardłem na tym fragmencie coraz popularniejszej trasy prowadzącej nad Zachodni Bałtyk. Przy wjeździe na obwodnicę tworzą się kilometrowe korki, zdarzają się wypadki. W sierpniu ubiegłego roku w tył stojącej w korku cysterny do transportu gazu uderzyła ciężarówka. Jej kierowca zginął. Z kolei we wrześniu na obwodnicy z ciężarówką zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba zginęła, trzy zostały ranne. Można się spodziewać, że utrudnienia w rejonie Gorzowa po raz kolejny spiętrzą się w czasie tegorocznych wakacji, gdy zacznie się ruch turystyczny w kierunku Bałtyku.

Zniknęły natomiast korki w rejonie Międzyrzecza: nowo wybudowana zachodnia jezdnia tamtejszej obwodnicy została uruchomiona w końcu ubiegłego roku. Z kolei pomiędzy Sulechowem a Zieloną Górą trwa dobudowa brakującej drugiej jezdni na odcinku Niedoradz – Nowa Sól.

Budowa S3 rozkręca się także w południowej części trasy. 80-kilometrowy odcinek S3 od Nowej Soli do Legnicy ma być gotowy w połowie 2018 roku. Natomiast w połowie października przy budowanym węźle Bolków przedstawiciele Ministerstwa infrastruktury i Budownictwa ogłosili, że będzie organizowany przetarg na 31-kilometrowy fragment trasy do Lubawki. Jego budowa ma kosztować 3,2 mld zł i zostanie ukończona do 2021 roku.

Droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego – Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy na południe Europy. Docelowo połączy Malmo w Szwecji będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy – miejscowością Chania w Grecji. Na terenie Polski S3 będzie liczyła ok. 480 kilometrów. Prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami oraz Pragą. Wraz z autostradą A2 trasa S3 tworzy komunikacyjny szkielet województwa lubuskiego.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego