„Łasztownia. Nowe serce miasta": Pomysły na Wyspę Grodzką, Łasztownię, Portu Wolnocłowego, Kępę Parnicką i Wyspę Zieloną

Do udziału w konkursie na pomysł na zagospodarowanie Śródodrza w Szczecinie zgłosiło się 251 biur architektonicznych – z Polski, Niemiec, Danii, Hiszpanii, a nawet z Japonii.

Aktualizacja: 21.04.2017 11:30 Publikacja: 20.04.2017 23:00

Konkurs „Łasztownia. Nowe serce miasta" ma wyłonić najlepszy pomysł na wykorzystanie 200 ha terenu obejmującego Wyspę Grodzką, Łasztownię wraz z obszarem Portu Wolnocłowego, Kępę Parnicką i Wyspę Zieloną.

Regulamin zakłada opracowanie trzech „przybliżeń" tej wizji: od wersji szerokiej dla całego Śródodrza, poprzez pośrednią, obejmującą całość Łasztowni, po szczegółowy plan dotyczący 40 ha jej najbardziej atrakcyjnych terenów.

Głównym celem zmian jest zintegrowanie Śródodrza z miastem tak, by teren przyciągał mieszkańców. Jak podkreślił Jarosław Bondar, architekt miasta, działania zmierzające do realizacji tego celu zostały już zainicjowane i polegają m.in. na przekształceniach układu drogowego oraz przesądzeniu o lokalizacji i kształcie mostu Kłodnego, który połączy Łasztownię z ulicą Jana z Kolna.

Wizualizacja nowego mostu ukazuje jasną konstrukcję ze 100-metrowym, nieco pochylonym pylonem.

– Chcielibyśmy, by ten most był pierwszym elementem, który zostanie zbudowany w ramach projektu – mówił prezydent Piotr Krzystek podczas prezentacji koncepcji i wizualizacji mostu w 2015 roku. – Wracamy do historycznego układu połączeń. Trasa Zamkowa będzie służyć tylko tranzytowi, nowy most przywróci Łasztownię miastu.

Odwieczna przeprawa

Wyspa od zawsze ułatwiała przeprawę przez Odrę – tędy prowadził najstarszy szlak komunikacyjny łączący oba brzegi. Drewniany most (w miejscu dzisiejszego mostu Długiego) zbudowano tu już pod koniec XIII wieku. Wtedy też miasto nabyło wyspę (znacznie wówczas mniejszą) i zaadaptowało do celów portowych. Z tym związana jest jej nazwa – średniowieczne słowa łacińskie lastagium, lestagium (polski odpowiednik: łaszt) oznaczają miarę objętości ładunku (np. sypkiego).

Wkrótce rozpoczęła się zabudowa terenu i eksploatacja na potrzeby przemysłu stoczniowego i drzewnego. Powstała też rzeźnia miejska, z którą związana była pierwsza inkarnacja mostu Kłodnego – przeprawa powstała na przełomie XV i XVI wieku i początkowo służyła jedynie jako kładka do rzeźni.

 

Obecny układ ulic Łasztowni pochodzi z pierwszej połowy XVIII stulecia. Secesyjna zabudowa z przełomu XIX i XX wieku – m.in. domy dla robotników, fabryki i obiekty usługowe (największą budowlą była cukrownia przy ulicy Władysława IV) – została zniszczona podczas alianckich nalotów z lat 1942–1944.

Plan wieloletni

Przeszłość Łasztowni jest dobrze znana, podobnie z przyszłością – do 20 września architekci mają czas na dostarczenie miastu projektów zagospodarowania nowego serca Szczecina. W październiku komisja konkursowa kierowana przez prof. Magdalenę Staniszkis ogłosi wyniki obrad. W grudniu rozpoczną się prace planistyczne, w styczniu 2018 r. zostanie uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego, a od września 2018 r. rozpocznie się poszukiwanie inwestorów.

– Jednocześnie do 2020 r. planowana jest budowa mostu Kłodnego i przebudowa układu drogowego zdecydowanie poprawiająca dostęp do całego Śródodrza – dodaje Jarosław Bondar, który pełni też rolę wiceprzewodniczącego komisji konkursowej.

To oznacza, że prace nad nowym sercem ruszą na dobre około 2020 r. i będzie to początek długiej drogi – przykłady innych miast rewitalizujących tereny poportowe (m.in. Londynu i Hamburga) pokazują, że jest to proces wieloletni i wieloetapowy.

– Liczba zgłoszeń świadczy o tym, że firmy, podobnie jak my, widzą potencjał w Łasztowni – uważa Piotr Krzystek. – Mamy szansę stworzyć nową wizytówkę Szczecina. Z niecierpliwością czekam na końcowe rozstrzygnięcia.

Pula nagród szczecińskiego konkursu wynosi 425 tysięcy złotych. Pierwsza nagroda – 150 tysięcy.

Rzeźnia jak nowa

Pierwszy krok ku zmianie wizerunku Łasztowni postawiono w kwietniu 2013 roku, kiedy rozpoczęła się renowacja XIX-wiecznego budynku dawnej rzeźni miejskiej. Obecnie znajdują się tu biura firmy spedycyjnej, sala konferencyjno-projekcyjna, księgarnia oraz restauracja Stara Rzeźnia. „Naszą idee fixe jest promocja inicjatyw i przedsięwzięć związanych z kulturą, sztuką i twórczością artystyczną oraz edukacją. Chcemy również upowszechniać portowe i morskie tradycje Szczecina" – piszą właściciele.

Konkurs „Łasztownia. Nowe serce miasta" ma wyłonić najlepszy pomysł na wykorzystanie 200 ha terenu obejmującego Wyspę Grodzką, Łasztownię wraz z obszarem Portu Wolnocłowego, Kępę Parnicką i Wyspę Zieloną.

Regulamin zakłada opracowanie trzech „przybliżeń" tej wizji: od wersji szerokiej dla całego Śródodrza, poprzez pośrednią, obejmującą całość Łasztowni, po szczegółowy plan dotyczący 40 ha jej najbardziej atrakcyjnych terenów.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy