Obwodnice pomogą odkorkować miasta

W regionie rozkręcił się sezon prac drogowych. W tym roku ruszy budowa obwodnicy w Opolu, gotowa będzie obwodnica Nysy. W przyszłym roku mają się też zakończyć prace na trasie omijającej Kłodzko.

Publikacja: 29.05.2017 23:00

Prace budowlane na drogach województwa opolskiego idą pełną parą.

Prace budowlane na drogach województwa opolskiego idą pełną parą.

Foto: Rzeczpospolita, Sławomir Mielnik Sławomir Mielnik

Jeszcze w tym roku zacznie się budowa obwodnicy piastowskiej w Opolu. Trasa w zachodniej części miasta połączy ulicę Niemodlińską z obwodnicą północną, wyprowadzając ruch między południową i północną częścią regionu poza ścisłe centrum miasta.

Inwestycja przyczyni się do poprawienia bezpieczeństwa, obniżenia hałasu i redukcji emisji spalin, a likwidując korki, zwiększy płynność ruchu. Odciążony będzie ruch na drodze krajowej nr 45, na ulicach Domańskiego i Partyzanckiej oraz w centralnej części dzielnicy Półwieś.

Poprawi się także dostęp do terenów inwestycyjnych: w Karczowie oraz do specjalnej strefy ekonomicznej przy ulicy Północnej. Polepszy się również dojazd do rozbudowywanej o dwa bloki energetyczne Elektrowni Opole.

Wywalczona dotacja

W ramach inwestycji przewidziano budowę drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) od obwodnicy północnej do węzła drogowego na ulicy Niemodlińskiej. Odcinek będzie liczył 3,5 km. Zarazem przebudowany zostanie fragment drogi krajowej 46/94 o długości przeszło kilometra, na którym przewidziano dwie jezdnie.

W ramach przedsięwzięcia powstaną drogi zbiorcze, które umożliwią dojazd do działek odciętych sieci drogowej przez budowaną trasę. Do tego dojdą chodniki, ścieżki rowerowe, przebudowa kanalizacji, sieci wodociągowej linii energetycznych i teletechnicznych.

Realizacja inwestycji ma kosztować 161 mln zł. Miasto wnioskowało o unijne dofinansowanie w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". Otrzyma z niego prawie 137 mln zł.

– To największa dotacja w historii naszego miasta – stwierdził Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.

Zdobycie tych pieniędzy nie było jednak łatwe. Początkowo wniosek przepadł – inwestycja zgromadziła za mało punktów i Ministerstwo Rozwoju nie przyznało dotacji. Dopiero po proteście władz miasta zmieniono negatywną decyzję. W rezultacie unijne dofinansowanie będzie stanowić 85 proc. wartości całego projektu. Budowa trasy zaplanowana jest na lata 2017–2019.

Znacznie dalej jest do rozpoczęcia budowy obwodnicy Olesna. To część planowanej drogi ekspresowej S11 o długości ponad 500 km, mającej biec od Śląska w kierunku Kępna, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina i Poznania. Obwodnica ma uwolnić od przejeżdżających tranzytem ciężarówek nie tylko Nysę, ale także sąsiednie miejscowości: Stare Olesno, Wojciechów, Grodzisko, Sowczyce i Łomnicę. Dla Olesna ma kluczowe znaczenie, bo tiry korkują miasto, przejeżdżając blisko szkół i przedszkola.

Trasa miała być budowana w latach 2008–2010, ale skończyło się na przerwaniu prac przygotowawczych, które zostały zamrożone na siedem lat. Teraz z trzech możliwych korytarzy przebiegu obwodnicy trzeba wybrać ten ostateczny.

Zdecydują mieszkańcy?

Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zorganizował w tej sprawie konsultacje społeczne, trwające od końca stycznia do połowy marca. Napłynęło łącznie ponad 280 wniosków, popierających proponowane warianty przebiegu lub sprzeciwiających się im.

Na początku maja opublikowany został raport z konsultacji. Jak twierdzi GDDKiA, będą one brane pod uwagę przy ostatecznej decyzji co do poprowadzenia trasy. Przewiduje się, że w pierwszym etapie zostanie wybudowana jedna jezdnia obwodnicy, a potem dobudowana druga.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja obwodnicy Nysy, której budowa jest na finiszu. W połowie roku ma być oddany do ruchu odcinek o długości przeszło 7 km między Górką Hanuszowską a Goświnowicami w ciągu drogi krajowej nr 46. To o kilka tygodni szybciej, niż zakładano: pierwotny termin wpuszczenia samochodów na trasę wyznaczony był na październik. Jesienny termin obowiązuje jednak dla kolejnego fragmentu obwodnicy: 9-kilometrowego odcinka w ciągu drogi krajowej nr 41 od strony Prudnika. Cała trasa będzie mieć dwie jezdnie i cztery pasy ruchu. Jej częścią będzie blisko 400-metrowy most nad Nysą Kłodzką.

Obwodnica pozwoli ominąć centrum Nysy samochodom poruszającym się pomiędzy Opolem a Kłodzkiem. To teraz największa inwestycja na drogach regionu. Trasa pobiegnie w ciągu dróg krajowych nr 41: Nysa–Prudnik–Trzebina–granica państwa oraz nr 46: Kłodzko–Nysa–Opole–Częstochowa–Szczekociny.

W budowie jest obwodnica Kłodzka, która ma być gotowa w przyszłym roku. Trasa, która uwolni miasto od korków, będzie mieć długość 6,6 km i połączy drogi krajowe nr 8 i nr 33 z drogą krajową nr 46 na kierunku północ–południe.

Trwają także prace przy budowie obwodnicy Kępna. Inwestycja obejmuje budowę odcinka drogi krajowej klasy ekspresowej o długości ok. 3,7 km (o przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) wraz z budową jezdni zbiorczych, ponadto trzech obiektów inżynierskich oraz dróg dojazdowych i drogi serwisowej.

Do tego dochodzi przebudowa drogi powiatowej i dróg gminnych, budowa chodników, ścieżek rowerowych i urządzeń ochrony środowiska.

Wydadzą 302 mln zł

Duże inwestycje przewidziane są na drogach wojewódzkich, gdzie w najbliższych dwóch latach zostaną przebudowane odcinki o łącznej długości 50 km. Według Zarządu Dróg Wojewódzkich, który jest inwestorem tych przedsięwzięć, pochłoną one łącznie 302 mln zł (157 mln w 2017 r. i 145 mln zł w 2018 r.).

Duży zakres prac obejmie drogę nr 901. Na ten rok zaplanowano roboty na trzech jej odcinkach: Olesno–Nowy Wachów, Kocury–Dobrodzień oraz Kielcza–granica województwa. Z kolei w roku przyszłym budowana będzie obwodnica Dobrodzienia. Kolejnym placem budowy stanie się droga nr 454 Opole–Namysłów.

Wśród tegorocznych zadań strategicznych znalazła się przebudowa mostu w Krzywej Górze, a na rok 2018 planowane są rozbudowy drogi w miejscowości Pokój (ul. Opolska), Ładza, Krogulna oraz na odcinku Biestrzykowice–Jastrzębie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Jeszcze w tym roku zacznie się budowa obwodnicy piastowskiej w Opolu. Trasa w zachodniej części miasta połączy ulicę Niemodlińską z obwodnicą północną, wyprowadzając ruch między południową i północną częścią regionu poza ścisłe centrum miasta.

Inwestycja przyczyni się do poprawienia bezpieczeństwa, obniżenia hałasu i redukcji emisji spalin, a likwidując korki, zwiększy płynność ruchu. Odciążony będzie ruch na drodze krajowej nr 45, na ulicach Domańskiego i Partyzanckiej oraz w centralnej części dzielnicy Półwieś.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony