Krakowski sen o metrze

W tym roku pojawiła się szansa na szybsze rozwiązanie sprawy transportu szynowego w coraz bardziej zatłoczonym mieście.

Aktualizacja: 10.07.2017 10:32 Publikacja: 10.07.2017 01:00

Na „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” miasto ot

Na „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” miasto otrzymało 5 mln zł dofinansowania.

Foto: materiały prasowe

Sprawa budowy metra i tuneli tramwajowych w Krakowie ciągnie się już od wielu lat. Już w 2014 roku za budową metra w Krakowie opowiedzieli się mieszkańcy podczas referendum. Uchwały w sprawie budowy metra i tuneli tramwajowych, które miałyby usprawnić komunikację zwłaszcza w centrum miasta, podejmowały także rady dzielnic. Przez trzy lata trwały dyskusje i analizy dotyczące m.in. przebiegu linii metra i tego, jaki rodzaj metra ma powstać, ale konkretnych efektów w tej sprawie nie było. Stało się natomiast oczywiste, że klasyczne metro podziemne w Krakowie może powstać najwcześniej w ciągu najbliższych 15–20 lat. Bardziej realna wydaje się sprawa budowy tuneli tramwajowych – takich jak funkcjonujący obecnie tunel przy Dworcu Głównym.

Ciężkie czy lekkie

Pojawiła się szansa na załatwienie sprawy transportu szynowego w Krakowie. Miasto otrzymał 5 mln zł dofinansowania z Komisji Europejskiej na przygotowanie „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie". Pojawił się także pomysł wykorzystania kolei podmiejskiej w miejskim transporcie – w związku z planem rozpoczynającej się już we wrześniu tego roku przebudowy głównej linii kolejowej w mieście, włącznie z czasowym wyłączeniem przewozów osobowych przez stację Kraków Główny.

Studium wykonalności

Pieniędzy na dofinansowanie „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie" jeszcze nie ma w budżecie miasta. Pojawią się dopiero w latach 2018–2019 – odpowiednio po 2,5 mln zł rocznie. Kolejne 5 mln zł do studium dołoży miasto. Dokument, który powstanie, ma jednoznacznie określić trasę metra, parametry tunelu podziemnego, lokalizację przystanków. – Będziemy to konsultować z tymi, którzy mają już doświadczenie, m.in. z Wiedniem oraz Metro Projektem z Warszawy. Do tego współpracujemy z Akademią Górniczo-Hutniczą oraz Politechniką Krakowską – mówi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.

– Przetarg na przygotowanie studium planujemy ogłosić jesienią – mówi Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Samo opracowanie dokumentu potrwa dwa lata i już ten fakt odsuwa w czasie budowę metra. Bo dopiero po dwóch latach zostanie rozpisany kolejny przetarg na projekt i budowę metra. Władze miasta zakładają budowę tunelu pod ścisłym, zabytkowym centrum: od ronda Grzegórzeckiego, na trasie linii z Nowej Huty do Bronowic. Plan jest taki, by tunele najpierw służyły tramwajom, a potem tramwaje zostaną zastąpione kolejką. Są zwolennicy, ale też i przeciwnicy takiego rozwiązania. Ci drudzy twierdzą, że samo powstanie studium nie gwarantuje budowy metra. – W samej tylko kwestii tuneli tramwajowych, zostały opracowane przynajmniej dwa takie studia, w tym pierwsze jeszcze w 2009 roku – zaznacza Dariusz Partyka, radny Dzielnicy IV Prądnik Biały. Partyce wydaje się także absurdalny pomysł budowy tuneli tramwajowych, w których potem miałoby jeździć metro. – Jeśli kiedykolwiek ciężkie metro miałoby powstać, to nie na zasadzie zastąpienia tuneli tramwajowych potrzebnych, tak czy inaczej, do usprawnienia istniejącej sieci tramwajowej, ale w odrębnych tunelach – podkreśla. – Teraz priorytetem powinno być wybudowanie bardzo potrzebnych tuneli tramwajowych, szersze wykorzystanie kolei aglomeracyjnej oraz domknięcie obwodnicy autostradowej.

Pociągi w mieście

Bardziej realny i szybszy w realizacji wydaje się pomysł, który pojawił się przy okazji przebudowy głównej linii kolejowej w mieście. Chodzi o skierowanie pociągów aglomeracyjnych na małą obwodnicę kolejową (z Mydlnik do Płaszowa przez Olszę, przecinającą ulice Pilotów, Mogilską i al. Pokoju) i dużą obwodnicę (z Mydlnik, przebiegającą przez Prądnik Biały do Nowej Huty, a kończącą się w Podłężu). Przeszkodą jest jedynie to, że na trasie obwodnic nie ma obecnie przystanków kolejowych. Tu rozwiązanie podsunęli miejscy aktywiści, którzy w projekcie uchwały kierunkowej Rady Miasta Krakowa zawnioskowali o szybkie wybudowanie, jeszcze tej jesieni, tymczasowych przystanków na trasie obu obwodnic. Uchwała w tej sprawie przeszła jednogłośnie. Za jej przyjęciem głosowali wszyscy radni miejscy niezależnie od przynależności partyjnej (41 osób).

Co to oznacza dla Krakowa, jeżeli pomysł zostanie zrealizowany? Przede wszystkim olbrzymie ułatwienia w komunikacji. Mieszkańcy Nowej Huty będą mogli dojechać do centrum miasta koleją w 10 minut. Obecnie dojazd tramwajem z najodleglejszych osiedli Nowej Huty do centrum miasta zajmuje przynajmniej 40 minut. Zdaniem Dariusza Partyki trzeba będzie dopilnować, by uchwała została jak najszybciej zrealizowana i żeby w najbliższym czasie zostały wybudowane najpotrzebniejsze przystanki na małej obwodnicy, bo niedługo przynajmniej część pociągów Kolei Małopolskich z konieczności i tak zacznie tamtędy jeździć, omijając stację Kraków Główny. Na budowę przystanków potrzeba ok. 6 milionów złotych. – Aby pomóc w realizacji uchwały i wytworzyć silny nacisk społeczny, stworzyliśmy stronę społecznościową „Kolej na Kraków" – podkreśla Partyka.

Sprawa budowy metra i tuneli tramwajowych w Krakowie ciągnie się już od wielu lat. Już w 2014 roku za budową metra w Krakowie opowiedzieli się mieszkańcy podczas referendum. Uchwały w sprawie budowy metra i tuneli tramwajowych, które miałyby usprawnić komunikację zwłaszcza w centrum miasta, podejmowały także rady dzielnic. Przez trzy lata trwały dyskusje i analizy dotyczące m.in. przebiegu linii metra i tego, jaki rodzaj metra ma powstać, ale konkretnych efektów w tej sprawie nie było. Stało się natomiast oczywiste, że klasyczne metro podziemne w Krakowie może powstać najwcześniej w ciągu najbliższych 15–20 lat. Bardziej realna wydaje się sprawa budowy tuneli tramwajowych – takich jak funkcjonujący obecnie tunel przy Dworcu Głównym.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?