Dowód osobisty można wymienić podczas zakupów

Coraz więcej rzeszowian sprawy urzędowe załatwia w punktach obsługi mieszkańców w galeriach handlowych.

Publikacja: 17.09.2017 23:00

W Punktach Obsługi Mieszkańców w Rzeszowie można m.in. zarejestrować auto.

W Punktach Obsługi Mieszkańców w Rzeszowie można m.in. zarejestrować auto.

Foto: Fotolia

Za swój innowacyjny pomysł stolica Podkapracia została wyróżniona tytułem Miasta Dobrej Praktyki URBACT czyli europejskiego programu promującego rozwój miast. Projekt wybrano śpród 270 zgłoszeń z 29 krajów europejskich. Punkty obsługi mieszkańców (POM) w galeriach handlowych samorząd Rzeszowa zaczął otwierać już sześć lat temu. Dziś są cztery: w Millenium Hall, w galerii handlowej Nowy Świat, w Centrum Handlowym Plaza Rzeszów oraz w Galerii Rzeszów.

– To była odpowiedź władz miasta na potrzeby mieszkańców dotyczące poprawy dostępności i jakości zarządzania terytorialnego – mówi Marzena Furtak-Żebracka z rzeszowskiego ratusza. Urzędniczka dodaje, że w ankietach dotyczących obsługi mieszkańcy prosili o zmiany organizacyjne. Chcieli m.in. wydłużenia czasu pracy urzędu, skrócenia czasu załatwienia sprawy oraz stworzenia dodatkowych miejsc parkingowych przed ratuszem.

Zanim miasto uruchomiło POM w dwóch galeriach, pojawiły się najpierw punkty informacyjne. Tam rzeszowianie mogli uzyskać informacje dotyczące zadań realizowanych w wydziałach urzędu miasta, złożyć pismo czy wniosek do urzędu, a także uzyskać informacje dotyczące wydarzeń kulturalnych i sportowych. – Te punkty okazały się jednak niewystarczające, bo mieszkańcy sygnalizowali potrzebę umożliwienia pełnego załatwienia spraw obywatelskich oraz spraw związanych z rejestracją pojazdu czy uzyskaniem prawa jazdy – tłumaczy Marzena Furtak-Żebracka.

Urząd Miasta w Rzeszowie jest zlokalizowany w kilku budynkach, w których obsługa klienta prowadzona była przez poszczególne wydziały merytoryczne, więc mieszkańcy zmuszeni byli do szybkiego przemieszczania się między kilkoma lokalizacjami, by załatwić swoje sprawy w godzinach pracy urzędu. Dlatego prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc postanowił uruchomić zewnętrzne punktów obsługi mieszkańców, w których byłoby możliwe kompleksowe załatwienie wielu spraw urzędowych w łatwo dostępnych miejscach, w rozpoznawalnych przez mieszkańców galeriach handlowych, które mają rozległe parkingi, a poza tym są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przed uruchomieniem POM miasto musiało dopełnić wielu formalności. Pierwszy punkt uruchomiono 15 października 2011 roku, a czwarty w marcu 2015 roku. W każdym POM pracuje dwóch urzędników z wydziałów merytorycznych, czyli Wydziału Spraw Obywatelskich i Wydziału Komunikacji, przeszkolonych dodatkowo, aby informować o obowiązujących procedurach przy załatwianiu wszelkich spraw w urzędzie.

W każdym z punktów można załatwić sprawy związane m.in. z wydaniem czy wymianą dowodu osobistego, zameldowaniem i wymeldowaniem na pobyt stały lub czasowy, nadaniem numeru PESEL oraz związane z komunikacją, takie jak: rejestracja pojazdu, zgłoszenie sprzedaży pojazdu czy wydanie prawa jazdy.

W POM można także uzyskać informacje o wydarzeniach kulturalnych i sportowych w mieście, umówić się na spotkanie z wybranym urzędnikiem czy uzyskać pomoc w wypełnianiu druków urzędowych. POM pełnią też funkcje biur podawczych urzędu. A od 2015 roku uruchomiono w nich dodatkowo punkty obsługi podróżnego ZTM z kompleksową obsługą w zakresie Rzeszowskiej Karty Miejskiej.

Punkty obsługi mieszkańców są czynne sześć dni w tygodniu, od poniedziałku do soboty, w godz. od 10 do 18. W 2013 roku załatwiono w nich ok. 20 tys. spraw, a trzy lata później już 50 tys.

Rzeszów chwali się, że jego pomysł skopiowały inne miasta: Kraków, Olsztyn, Bydgoszcz czy na Podkarpaciu Mielec. Za swój projekt władze Rzeszowa otrzymały kilka nagród. Poza przyznanym mu ostatnio znakiem Miasto Dobrych Praktyk Urbact wcześniej były też takie wyróżnienia, jak Najlepszy Samorządowy Projekt Promocyjny, Innowacyjny Urząd czy Panteon Administracji Polskiej.

Za swój innowacyjny pomysł stolica Podkapracia została wyróżniona tytułem Miasta Dobrej Praktyki URBACT czyli europejskiego programu promującego rozwój miast. Projekt wybrano śpród 270 zgłoszeń z 29 krajów europejskich. Punkty obsługi mieszkańców (POM) w galeriach handlowych samorząd Rzeszowa zaczął otwierać już sześć lat temu. Dziś są cztery: w Millenium Hall, w galerii handlowej Nowy Świat, w Centrum Handlowym Plaza Rzeszów oraz w Galerii Rzeszów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego
Regiony
Moc wydarzeń na 25-lecie Dolnego Śląska
Materiał partnera
Ku lepszej przyszłości miast dla ludzi i planety
Regiony
Dolny Śląsk z szeroką ofertą dla biznesu
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?