Aplikacja do zgłaszania miejskich usterek

Mieszkańcy Prudnika mogą zgłaszać przez internet problemy dotyczące urządzeń komunalnych czy jakości usług świadczonych przez urzędników.

Publikacja: 25.09.2017 22:30

Prudnik z nowymi możliwościami w sieci.

Prudnik z nowymi możliwościami w sieci.

Foto: Fotolia

Stworzony przez prudnickich urzędników portal „naprawimy to" ma ułatwić życie mieszkańcom. – Okresowo przeprowadzaliśmy analizę sygnalizowanych spraw. Zgłoszenia przekazywane były w sposób tradycyjny, najczęściej osobiście lub pocztą. W ten sposób wyspecyfikowaliśmy obszary, które są najbardziej istotne dla naszych mieszkańców – opowiada Marek Radom, sekretarz ratusza w Prudniku.

Dodaje, że były to głównie sprawy związane z drogami, ich oznakowaniem, oświetleniem ulicznym, reklamacje dotyczące odbioru odpadów.

– Stąd zrodził się pomysł stworzenia narzędzia, które w prosty sposób pozwala na zgłoszenie i szybką reakcję na uwagi mieszkańców. O takie rozwiązanie upominali się również radni – mówi Marek Radom.

Miasto postanowiło stworzyć do zgłaszania takich usterek prostą aplikację, która nie wymagałaby zakładania konta czy pamiętania hasła. – Samo przygotowanie aplikacji wymagało m.in. określenia zagadnień, które będzie obsługiwać, dostosowania aplikacji do potrzeb miasta, przeszkolenia pracowników – wylicza sekretarz Prudnika.

I tak powstał portal „naprawimy to". Jego obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna. Wymaga wejścia na stronę internetową, wybrania kategorii zgłoszenia, podania adresu e-mail, by urzędnicy mogli wysłać numer sprawy do śledzenia postępowania, a także opisania problemu z ewentualnym przesłaniem załącznika, którym może być np. zdjęcie.

Ratusz nie poniósł żadnych kosztów związanych z aplikacją, gdyż wykorzystano otwarte oprogramowanie, które dostosowano do potrzeb urzędu. Portal działa od kilku tygodni, na razie skorzystało z niego ok. 20 osób. Zgłosiły problemy dotyczące urządzeń komunalnych i jakości usług. Były to głównie sprawy związane z drogami gminnymi, oświetleniem ulic.

Urzędnicy już zapowiadają, że w razie potrzeby zakres portalu zostanie rozszerzony o kolejne elementy związane z działalnością gminy. – Czekamy na zgłoszenia od użytkowników, co chcieliby zmienić w naszym portalu. Na pewno jeszcze w tym roku chcemy rozszerzyć zakres o kolejne dziedziny związane z działalnością gminy – zapowiada Marek Radom. Do końca roku powinna powstać mobilna wersja aplikacji.

Podobne rozwiązanie już od kilku miesięcy działa w stolicy regionu. – Od stycznia mieszkańcy Opola korzystają z serwisu „Mapa potrzeb Opola", która daje możliwość szybkiego zgłaszania zarówno potrzeb, jak i usterek – mówi Piotr Letachowicz z biura prasowego opolskiego ratusza. Dodaje, że zgłoszenia przyjmowane są przez stronę internetową www.potrzeby.opole.pl oraz aplikację mobilną.

Mieszkańcy mogą w ten sposób zgłaszać różne sprawy i problemy związane z przestrzenią miejską: od dziury w chodniku przez usterki dotyczące dróg, lokali, odpadów komunalnych po bezpieczeństwo czy zieleń. Wszystkie zgłoszenia kierowane są do odpowiednich wydziałów merytorycznych, które na bieżąco je rozpatrują.

A potem, w zależności od zgłoszenia, interwencje podejmowane są od razu lub w ciągu kilku, kilkunastu dni. W Opolu portal cieszy się dużym zainteresowaniem.

– Mieszkańcy z ochotą korzystają z mapy potrzeb. Do tej pory otrzymaliśmy blisko 1000 zgłoszeń – zdradza Piotr Letachowicz.

Dodaje, że najwięcej spraw dotyczyło remontu dróg i chodników, oświetlenia, usunięcia złamanych drzew czy dzikich wysypisk.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego