Duże inwestycje śląskich przewoźników

Tramwaje Śląskie kupują 45 nowych składów, a Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach do 2020 roku ma otrzymać 75 nowych autobusów.

Publikacja: 07.11.2017 20:30

Nowe inwestycje transportowe na Śląsku mają przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczania środowis

Nowe inwestycje transportowe na Śląsku mają przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczania środowiska

Foto: AdobeStock

Zakończył się właśnie remont torowiska w Rudzie Śląskiej, trwają prace w Sosnowcu. W planach są też remonty m.in. w Bytomiu czy Zabrzu. Wszystkie inwestycje są możliwe dzięki środkom unijny.

Tory remontowano na ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej. Prace rozpoczęły się 20 marca i obejmowały odcinek od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej. – To 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w jezdnię. Prace przebiegły bez większych kłopotów, a co najważniejsze, zostały zrealizowane przez firmę Tor-Krak w założonym terminie – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Wartość tej inwestycji to niespełna 4,2 mln zł netto. Środki na nią przewoźnik otrzymał z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". Prace zakończono w październiku. Ale rozpoczęły się inne remonty.

100 km torów do remontu

W połowie października spółka przekazała wykonawcy torowisko w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu od ul. Sobieskiego do drogi ekspresowej S86. Do końca 2018 roku konsorcjum firm NDI i Balzola ma przebudować ok. 1,3 km torowiska za kwotę niespełna 16,78 mln zł netto. Spółka jest w trakcie przetargów na na wyłonienie wykonawcy robót na przebudowę torowiska tramwajowego w Bytomiu w ul. Katowickiej na odcinku od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej, gdzie ma zostać dobudowany drugi tor, a także przebudowę torowiska od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu. Poza tym na rozstrzygnięcie czeka postępowanie dotyczące przebudowy mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu czy przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach.

– Do końca 2017 roku chcemy podpisać umowy z wybranymi wykonawcami – zapowiada Andrzej Zowada. W sumie Tramwaje Śląskie w ramach projektu dotyczącego modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej chcą wykonać remonty ok. 100 km torowisk oraz budowę ponad 20 km linii, a także kupić nowe składy. Wartość całego unijnego projektu to ok. 885 mln zł. – W jego ramach spółka będzie też zamawiać co najmniej 45 nowych tramwajów oraz pojazdy techniczne – zapowiada rzecznik.

Obecnie zespoły przetargowe pracują nad weryfikacją i oceną ofert i będą dokonywać wyboru najkorzystniejszej. – Ogłoszenie wyników przetargów prawdopodobnie możliwe będzie jeszcze w pierwszej połowie listopada – mówi rzecznik. Nowe składy na śląskich ulicach mogą się pojawić w drugiej połowie 2019 roku.

Dalsze zakupy

W tym roku PKM Katowice zaplanowało zakup 25 autobusów MAN z silnikami spełniającymi normy EURO 6 za łączną kwotę prawie 29 mln zł. Z czego pięć przegubowych, a reszta to pojazdy 12-metrowe. – We wrześniu do spółki trafiło 10 autobusów, a w listopadzie dostarczone zostanie kolejnych 15 – mówi Paweł Cyganek z PKM Katowice. Zdradza, że tegoroczny zakup taboru to kontynuacja projektu pod nazwą „Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu publicznego na środowisko naturalne i poprawa jakości transportu" realizowano z dotacji unijnych. W jego ramach już dwa lata temu spółka nabyła 20 autobusów, a rok temu 30.

– Taka struktura zakupu taboru spowodowana była koniecznością jak najszybszej wymiany dużej ilości starszych pojazdów, zwłaszcza nieprzystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych – wyjaśnia Paweł Cyganek. Dodaje, że od przyszłego roku przewoźnik będzie wprowadzać do ruchu autobusy elektryczne (10 w 2018 roku, 5 w 2019 oraz 5 w 2020 roku). – W latach 2019–2020 PKM Katowice będzie dalej wymieniać tabor dzięki dotacjom unijnym. W ramach rozwoju publicznego transportu zbiorowego w miastach planujemy zakup 35 autobusów (25 z silnikami Euro 6 oraz 10 szt. autobusów elektrycznych) o wartości ok. 61 mln zł – mówi Paweł Cyganek.

PKM Katowice w roku 2016 przewiozło ok. 82,5 mln pasażerów, a Tramwaje Śląskie miesięcznie blisko 8 mln.

Zakończył się właśnie remont torowiska w Rudzie Śląskiej, trwają prace w Sosnowcu. W planach są też remonty m.in. w Bytomiu czy Zabrzu. Wszystkie inwestycje są możliwe dzięki środkom unijny.

Tory remontowano na ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej. Prace rozpoczęły się 20 marca i obejmowały odcinek od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej. – To 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w jezdnię. Prace przebiegły bez większych kłopotów, a co najważniejsze, zostały zrealizowane przez firmę Tor-Krak w założonym terminie – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Wartość tej inwestycji to niespełna 4,2 mln zł netto. Środki na nią przewoźnik otrzymał z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". Prace zakończono w październiku. Ale rozpoczęły się inne remonty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?