Szykuje się wielka rozbudowa portów

Rząd podjął decyzję o budowie portu centralnego w Gdańsku. Także Gdynia będzie rozbudowywać port zewnętrzny. Dzięki temu wielkość przeładunków ma się co najmniej podwoić.

Publikacja: 13.11.2017 21:00

Port w Gdyni przeładował w 2016 r. 19,5 mln ton towarów. W ciągu trzech kwartałów tego roku było to

Port w Gdyni przeładował w 2016 r. 19,5 mln ton towarów. W ciągu trzech kwartałów tego roku było to 15,6 mln ton

Foto: AdobeStock

Inwestycja w port centralny może być warta nawet 9 miliardów złotych. Jeszcze w tym roku powinny ruszyć pierwsze przetargi związane z realizacją tego gigantycznego przedsięwzięcia. Według planów ma ono być sfinalizowane w ciągu dziesięciu lat. Do podjęcia decyzji o budowie przyczyniły się dobre wyniki, jakie Gdańsk osiąga w przeładunkach. Już 2016 rok był rekordowy. Tymczasem w pierwszej połowie obecnego roku przeładowano 18,5 mln ton towarów, co w ujęciu rocznym daje 3,6-proc. wzrost.

– Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące – powiedziała premier Beata Szydło na spotkaniu ministrów transportu państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin, jakie odbyło się pod koniec października w Warszawie. Jak stwierdziła, rząd podjął decyzję o budowie portu centralnego z głębokowodnymi terminalami dla obsługi największych statków w związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej. – Infrastruktura portowa w naszym regionie może być interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej – dodała Szydło.

Według Łukasza Greinke, prezesa gdańskiego portu, rozbudowa powinna być zrealizowana jak najszybciej nie tylko ze względu na konkurencję portów na Morzu Północnym, ale również pozostałych portów bałtyckich. – Walczymy nie tylko o obsługę klientów z Polski, ale także z Czech, Słowacji czy północnej Ukrainy – stwierdza Greinke. Jego zdaniem już za pięć lat w ramach portu centralnego powinny działać jeden lub nawet dwa terminale. Do realizacji projektu najprawdopodobniej będzie potrzebne wsparcie prywatnych inwestorów.

Do intensywnej rozbudowy przymierza się także port w Gdyni. W 2016 roku przeładował on 19,5 mln ton. Natomiast wyniki za pierwsze trzy kwartały obecnego roku okazały się lepsze od ubiegłorocznych aż o 8,8 proc. – przeładunki wzrosły z niespełna 14,4 do ponad 15,6 mln ton. Przy tym największe zwyżki odnotowano w drobnicy, ropie i przetworach naftowych, a także w przeładunkach węgla i drewna. – Dobre wyniki przeładunkowe portu świadczą o dobrym stanie polskiej gospodarki – skomentował Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG).

Inwestycja obejmie budowę Portu Zewnętrznego. ZMPG zaczął opracowywanie koncepcji portu, który miałby być gotowy w ciągu dekady. Byłoby to przedsięwzięcie realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerem mógłby zostać najprawdopodobniej operator kontenerowy. Rozmowy z potencjalnymi inwestorami prowadzone były m.in. podczas październikowego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017.

Już teraz gdyński port, aspirujący do miana drugiego w Polsce portu głębokowodnego, mocno inwestuje w poprawę dostępności. Kluczowe jest pogłębienie akwenów wewnętrznych oraz przebudowa nabrzeży, a także pogłębienie i poszerzenie toru podejściowego. – Umożliwi to przyjmowanie największych statków i pełniejsze wykorzystanie potencjału terminali kontenerowych – tłumaczy Meller.

Trójmiejskim portom może w przyszłości wyrosnąć konkurencja w postaci Elbląga. Za rok ma ruszyć budowa kanału łączącego Bałtyk z Zalewem Wiślanym. Ocenia się, że dzięki niemu obecna wielkość przeładunków w elbląskim porcie mogłaby wzrosnąć nawet czterokrotnie.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć ok. 1 kilometra długości i 5 metrów głębokości. Pozwoli to na wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 i szerokości 20 metrów. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. Kanał ma być gotowy w 2022 roku.

Inwestycja w port centralny może być warta nawet 9 miliardów złotych. Jeszcze w tym roku powinny ruszyć pierwsze przetargi związane z realizacją tego gigantycznego przedsięwzięcia. Według planów ma ono być sfinalizowane w ciągu dziesięciu lat. Do podjęcia decyzji o budowie przyczyniły się dobre wyniki, jakie Gdańsk osiąga w przeładunkach. Już 2016 rok był rekordowy. Tymczasem w pierwszej połowie obecnego roku przeładowano 18,5 mln ton towarów, co w ujęciu rocznym daje 3,6-proc. wzrost.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony