Wrocław i Katowice szykują się do megainwestycji. W grę wchodzą miliardy

Wstępny projekt Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej miałby być gotowy na początku 2021 roku.
Fot. Pixabay

Wrocław i Katowice sprzęgają plany budowy kolei metropolitalnych z programem Kolej Plus.

W mijającym roku kolejne miasta ogłosiły plany budowy i rozbudowy kolei aglomeracyjnych. Budować chcą Rzeszów i Lublin, rozbudowywać m.in. Łódź, Warszawa, Poznań i Szczecin. Plany rysowane są też na Dolnym i Górnym Śląsku.

I tak, istotnym elementem planowanej Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej miałby stać się nieczynny od lat dworzec Świebodzki w centrum miasta. W planach są m.in. inwestycje na liniach w stronę Wołowa, Jaworzyny Śląskiej i Środy Śląskiej.

„Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk pozytywnie ocenił ten pomysł i uzgodniliśmy, że w ciągu trzech miesięcy przygotujemy pełną koncepcję układu sieci, zakresy inwestycji infrastrukturalnych, zapotrzebowanie na tabor i oczywiście szacowany koszt całego przedsięwzięcia” – napisał Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego, po wrześniowym spotkaniu z władzami Wrocławia. To oznacza, że wstępny projekt Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej miałby być gotowy na początku 2021 roku.

Na lata trzydzieste?

Wśród pięciu dolnośląskich projektów zgłoszonych i przyjętych do ministerialnego programu Kolej Plus znajduje się zadanie pt. „Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław”.

CZYTAJ TAKŻE: Lublin szykuje się do przełomowej inwestycji

Sprzęgnięcie planu budowy WKM z programem Kolej Plus oznacza jednak długi czas oczekiwania na realizację. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Infrastruktury, większe kwoty na Kolej Plus miałyby być przekazywane dopiero od 2024 roku, zaś całość miałaby się zakończyć w roku 2028.

GZM: jesteśmy gotowi

Na Kolej Plus liczy też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Do drugiego etapu programu zakwalifikowano wszystkie 15 propozycji z terenu GZM. To sześć projektów liniowych, których celem jest usprawnienie połączeń kilku gmin na trasie do Katowic oraz dziewięć punktowych, które mają poprawić funkcjonowanie kolei w ramach jednej gminy.

– Jesteśmy w pełni gotowi do drugiego etapu, mamy zabezpieczone na ten cel fundusze. Metropolia sfinansuje wymagany w programie 15-procentowy wkład własny – zapewnia Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. – Wymagane studium planistyczno-prognostyczne zamierzamy zrealizować w ramach opracowywanego obecnie Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej. Zatem gminy nie będą musiały ponosić dodatkowych kosztów na opracowanie tego dokumentu – dodaje.

Małe wielkie 15 procent

Zgodnie z założeniami GZM każdy wyremontowany, zrewitalizowany czy wybudowany kilometr torów lub przystanek powstały w ramach Kolei Plus, stanie się elementem projektowanej Kolei Metropolitalnej.

CZYTAJ TAKŻE: Rewitalizacja kolejek wąskotorowych. Zaczyna się lato na wąskim torze

Mimo zapewnień zarządu GZM, 15-procentowy wkład własny samorządów, wymagany przez regulamin programu, bywa uznawany za barierę trudną do pokonania. Zwłaszcza biorąc pod uwagę szacunkowe koszty inwestycji przedstawiane wcześniej przez PKP Polskie Linie Kolejowe – spółkę która ma być jedynym realizatorem kontraktów na Kolej Plus.

Przykładowo, przywrócenie ruchu osobowego na ok. 20-kilometrowym odcinku Jastrzębie Zdrój – Wodzisław Śląski wyceniono wówczas na 500 mln zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Limity na koncertach: „Rozwiązanie zdumiewające i bardzo złe”

Tak jak przewidywali organizatorzy koncertów, wprowadzone przez rząd rozporządzenia wywołują kontrowersje. Najgłośniej skomentował to ...

Głos seniorów ma być lepiej słyszalny

Jeśli gmina liczy 20 tys. mieszkańców i co najmniej 100 osób w wieku po ...

Dane kontaktowe trafią do specjalnego rejestru

Dane kontaktowe, takie jak np. numer telefonu, adres e-mail, a przyszłości także elektroniczny adres ...

Dyskusja o kształcie Cyklostrady Dolnośląskiej

Projekt przebiegu sieci głównych tras rowerowych w regionie trafił właśnie do konsultacji społecznych. Propozycje ...

Wrocław nie przespał czasu pandemii

Choć był on, a poniekąd wciąż jest, trudny dla miasta, dla przedsiębiorców, jak również ...

Algorytm nie może wykluczyć

Przepisy nie przewidują sankcji dla przedsiębiorcy za stosowanie skrótu SHA-1, w szczególności sankcji nieważności ...