W planach znalazła się linia do lotniska w podrzeszowskiej Jasionce i nowe przystanki na czterech lokalnych trasach. Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to skok cywilizacyjny dla regionu, uważa Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki.

– Pozwoli znacznej części mieszkańców istotnie obniżyć czas dojazdu do stolicy województwa. Wpłynie także na podniesienie rangi portu lotniczego Rzeszów-Jasionka, jako hubu komunikacyjnego w tej części kraju – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Program Kolej Plus wchodzi na drugi etap rozwoju

Przejazd z Rzeszowa Głównego do nowej stacji Port Lotniczy zajmie 12 – 14 minut. To o ponad połowę krócej od podróży autobusem, jaką trzeba odbyć obecnie. Czas dojazdu samochodem oszacowano na 18 – 20 min.

Bliski Rzeszów

Oprócz dwóch przystanków na projektowanej linii do lotniska zaplanowano budowę nowych przystanków na istniejących trasach wylotowych z Rzeszowa. Część z nich powstanie w samym mieście. Łącznie ma ich być 15. Znajdą się na liniach do Kolbuszowej, Strzyżowa, Dębicy i Przeworska.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to forma podróżowania, jakiej w naszym województwie jeszcze nie było – przyznaje Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. – Nasze wspólne przedsięwzięcie zupełnie zmieni sposób myślenia o przemieszczaniu się, podróżowaniu do pracy i nie tylko. Dla wielu mieszkańców [województwa] Rzeszów będzie jeszcze bliższy – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Dojeżdżały tu koleje lwowskie. Przypomną ich historię

Budowniczym Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie, zlecającym zadanie – PKP Polskie Linie Kolejowe. Czas realizacji przewidziano na 32 miesiące, zatem finału prac należy się spodziewać w drugiej połowie 2023 roku. Unijne dofinansowanie przekracza dwie trzecie wartości przedsięwzięcia i sięga 210 mln zł.

Miasta po kolei

Plany Rzeszowa wpisują się w próby odbudowy kolei, które deklarują zarówno władze centralne, jak i samorządy. Koleje metropolitalne projektowane są w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a także wokół Wrocławia i Lublina.

Sieć połączeń rozwija się już w sąsiedztwie Poznania i Szczecina. Tunel drążony pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska zwiększy atrakcyjność Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – powstaną nowe podziemne przystanki w mieście.