Jakich innowacji potrzebują miasta

Inwestycje w infrastrukturę, np. modernizację oświetlenia ulicznego, ekologiczny transport czy nowoczesny monitoring podnoszą poziom życia mieszkańców. Pozostaje jednak pytanie, jakie innowacyjne projekty są najlepsze.

Publikacja: 26.04.2018 21:32

Uczestnicy panelu podkreślali znaczenie zarówno małych, jak i dużych innowacji.

Uczestnicy panelu podkreślali znaczenie zarówno małych, jak i dużych innowacji.

Foto: materiały prasowe

Dyskutowali o tym uczestnicy panelu „Innowacyjne rozwiązania infrastrukturalne szansą szybszego rozwoju regionów".

Przemysław Pączek ze startupu Hyper Poland przedstawił innowacyjny środek transportu – kolej magnetyczną. Prototyp można było oglądać przed budynkiem ICE, w którym odbywa się EKS. Kapsuła jest przykładem innowacyjnego rozwiązania zintegrowanego z już istniejącą infrastrukturą kolejową i przykładem ekologicznego transportu, który pozwoli na znaczne oszczędności. – 75 proc. transportu w Polsce i Europie odbywa się po drogach, my staramy się przerzucić ten ciężar na taki transport ekologiczny – mówił Pączek.

Nie aż tak spektakularnie widział innowacje Wojciech Zabłocki, burmistrz Urzędu m.st Warszawy dla dzielnicy Praga-Północ. Dla niego innowacje to np. rewitalizacja, nie tylko budynków, ale też placów zabaw. – Warto np. posadzić drzewo, bo ono wyprodukuje tlen i będzie pożyteczniejsze od stacji pomiarowej, która tylko wskaże poziom zanieczyszczeń powietrza – przekonywał.

Zdaniem prof. Cezarego Orłowskiego z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku należy budować małe innowacyjne systemy, a potem je integrować. Jako przykład podał Gdańsk, gdzie powstała specjalna aplikacja sprawdzająca wycinkę i nasadzenia drzew. Jednak dla mieszkańców bardziej interesujący okazał się projekt obliczający kolejność przyjęć w urzędach i instytucjach miejskich. – Małe, innowacyjne projekty dają mieszkańcom szansę na wykazanie się, na budowanie świadomości obywatelskiej – zaznaczył profesor.

Przykład takiej obywatelskiej świadomości podał Grzegorz Lipiec, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Przypomniał, że Małopolska jako jeden z pierwszych regionów wprowadziła wojewódzki budżet obywatelski, do którego Małopolanie mogą zgłaszać swoje projekty. Zdaniem Artura Pielecha, prezesa FBSerwis (innowacyjne usługi dla infrastruktury i nieruchomości), należy się skupić na rozwiązaniach, które znajdują się w zasięgu każdej gminy, a dotyczą głównie efektywności energetycznej. I postawić jednak na duże, zintegrowane projekty. – Te małe może są łatwiejsze w realizacji, ale to te duże są efektowniejsze i mają większą moc – podkreślał.

Partnerem panelu była firma FBSerwis.

Dyskutowali o tym uczestnicy panelu „Innowacyjne rozwiązania infrastrukturalne szansą szybszego rozwoju regionów".

Przemysław Pączek ze startupu Hyper Poland przedstawił innowacyjny środek transportu – kolej magnetyczną. Prototyp można było oglądać przed budynkiem ICE, w którym odbywa się EKS. Kapsuła jest przykładem innowacyjnego rozwiązania zintegrowanego z już istniejącą infrastrukturą kolejową i przykładem ekologicznego transportu, który pozwoli na znaczne oszczędności. – 75 proc. transportu w Polsce i Europie odbywa się po drogach, my staramy się przerzucić ten ciężar na taki transport ekologiczny – mówił Pączek.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy