Religijne wydarzenie jak najlepszy event

Dla stolicy Małopolski Światowe Dni Młodzieży Kraków 2016 mogą być biznesowo-marketingową trampoliną.

Aktualizacja: 10.01.2016 17:29 Publikacja: 10.01.2016 16:44

Przygotowanie do przyjęcia pielgrzymów będą kosztowały Kraków 51 mln zł

Przygotowanie do przyjęcia pielgrzymów będą kosztowały Kraków 51 mln zł

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Do połowy grudnia ubiegłego roku zarejestrowało się już ponad pół miliona pielgrzymów, którzy przyjadą na Światowe Dni Młodzieży do Krakowa – wynika z raportu archidiecezji krakowskiej, organizatora imprezy.

Miasto liczy na przyjazd 2–2,5 mln pielgrzymów, głównie z Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Brazylii, Francji, Niemiec, USA oraz krajów Europy Wschodniej – Ukrainy, Białorusi, Rosji, z których każdy zostawi w mieście nawet 40 euro dziennie. Kraków opiera te wyliczenia na raporcie PwC podsumowującego Światowe Dni Młodzieży w Madrycie pięć lat temu.

Kraków to od lat jedno z najpopularniejszych wśród turystów miast Polski. W zeszłym roku padł rekord – stolicę Małopolski odwiedziło prawie dziesięć milionów turystów, zostawiając około 4,5 miliarda złotych. Z badań wynika, że 70 proc. turystów zza granicy chce tu przyjechać ponownie.

Czas na promocję

Dla wielu gości ŚDM wizyta w Krakowie będzie zarazem pierwszym pobytem w tym mieście. Od tego, jakie wrażenie zrobi na nim miasto, może zależeć, czy przyjadą inni turyści do Polski.

Promocja Krakowa już ruszyła. W związku z ŚDM Małopolska Organizacja Turystyczna organizuje m.in. wizyty studyjne dla dziennikarzy z różnych zakątków świata, aby już teraz – kiedy Kraków jest na fali medialnej – zaintrygować potencjalnych turystów regionem. – Promocja ŚDM obejmuje nie tylko pielgrzymów, którzy tutaj przyjadą, czy ich znajomych oraz rodziny, którym opowiedzą, co zastali w Krakowie, ale przede wszystkim tych, którzy jeszcze tutaj nie byli, którzy często jeszcze bardzo mało wiedzą o bogactwie, jakie oferuje Polska, którzy mogą nawet powątpiewać w zainwestowanie swych budżetów wakacyjnych, by odwiedzić ten kawałek Europy – dodaje Daria Głownia z Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Źródła finansowania

Koszty imprezy pokrywają sami pielgrzymi i wolontariusze Dni poprzez tzw. pakiety pielgrzyma, które uczestnicy muszą kupić u organizatora (do wyboru są trzy w różnych wariantach cenowych ze względu na długość pobytu np. tygodniowy kosztuje 760 zł lub 200 euro, w tym jest wyżywienie, noclegi, ubezpieczenie). Organizator musi również opłacić bilet autobusowo-tramwajowy pielgrzymom, a także ponieść koszty wynajmu sal w szkołach służących jako dodatkowe miejsca noclegowe czy sprzątania terenu po imprezie, np. rekultywacji Błoni.

– Miasto ma jednak obowiązek zapewnić sprawne funkcjonowanie miasta w tym okresie, i to przygotowujemy. Jesteśmy zobligowani prawem i tylko w tym zakresie włączamy się w przygotowanie do Światowych Dni Młodzieży – zaznacza Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta Krakowa.

Wydatki musi pokryć z własnego budżetu – na inwestycje związane z przygotowaniem wydarzenia miasto wyda co najmniej 51 mln zł (cały budżet Krakowa na 2016 r. to 4 mld 300 mln zł), kolejne 59 mln zł wpisano na listę rezerwową – zostaną zrealizowane, jeśli rząd zobowiąże się partycypować w kosztach. Decyzje w tej sprawie nie zapadły.

Kancelaria Premiera przyznaje „Rzeczpospolitej", że wnioski wojewody małopolskiego oraz prezydenta Krakowa dotyczące m.in. zapewnienia finansowania zadań związanych z zabezpieczeniem organizacji przedsięwzięcia przez stosowne służby, transportu oraz przygotowania przestrzeni publicznej miasta w miejscach, gdzie odbywać się będą uroczystości ŚDM, są obecnie konsultowane z ministrem finansów.

Nowe przedsięwzięcia

Zadania gminy to przede wszystkim transport, toalety, kosze na śmieci, zorganizowanie patroli pomocy przedmedycznej w miejscach wydarzeń centralnych na terenie Krakowa, Błonia, Łagiewnik, Białych Mórz oraz dodatkowych parkingów. Zbudowany zostanie także nowy przystanek Kraków-Sanktuarium, remont przejdzie wiele nawierzchni jezdni wraz z niezbędną pozostałą infrastrukturą drogową (krawężniki, ścieki, nawierzchnie chodników), m.in. ul. Królowej Jadwigi (od Piastowskiej do Nad Zalewem) wraz z ul. Junacką, ul. Piastowska, ul. Zakopiańska, ul. Jasnogórska, ul. Nowosądecka, ul. Reymonta. Miasto chce zorganizować pielgrzymom także wiele dodatkowych wydarzeń kulturalnych – koncertów, pokazów, wystaw, projekcji filmów, nieodpłatne udostępnić dla uczestników ŚDM do zwiedzania Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Miasto musi zainwestować w bezprzewodową łączność cyfrową TETRA we współpracy z KWP w Krakowie na potrzeby integracji służb (350 tys. zł), zarządzania kryzysowego oraz zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego. Na działania promocyjne i dekorację miasta gmina wyda ponad 4 mln zł.

Do połowy grudnia ubiegłego roku zarejestrowało się już ponad pół miliona pielgrzymów, którzy przyjadą na Światowe Dni Młodzieży do Krakowa – wynika z raportu archidiecezji krakowskiej, organizatora imprezy.

Miasto liczy na przyjazd 2–2,5 mln pielgrzymów, głównie z Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Brazylii, Francji, Niemiec, USA oraz krajów Europy Wschodniej – Ukrainy, Białorusi, Rosji, z których każdy zostawi w mieście nawet 40 euro dziennie. Kraków opiera te wyliczenia na raporcie PwC podsumowującego Światowe Dni Młodzieży w Madrycie pięć lat temu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy