Za kilkanaście miesięcy województwo lubuskie powinno wyraźnie odczuć gospodarcze efekty budowy drogi ekspresowej S3. W 2017 i 2018 r., kiedy do ruchu będą włączane kolejne odcinki trasy, w sąsiedztwie ekspresówki mają się pojawić nowe inwestycje. Wszystko za sprawą uruchomionego rok temu programu „S3 – Droga wielkich możliwości". Ma on ułatwić rozwój tych firm, które ulokują się na terenach sąsiadujących z nową trasą.
Porozumienie podpisane przez przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ), sześciu stref ekonomicznych (legnickiej, kostrzyńsko-słubickiej, wałbrzyskiej, pomorskiej i kamiennogórskiej), Agencji Nieruchomości Rolnych oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma gospodarczo aktywizować tereny w rejonie S3. Założono, że w ramach wspólnych działań podejmowane będą różne przedsięwzięcia, m.in. inwentaryzowanie potencjalnych terenów inwestycyjnych. W ten sposób może powstać spójna oferta dla inwestorów, promowana w kraju i za granicą.
– Konkurencyjność, dostępność komunikacyjna, atrakcyjne tereny, wyspecjalizowane kadry i najwyższe standardy obsługi – tak o atutach budowy drogi ekspresowej mówił w ubiegłym roku prezes Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Rafał Jurkowlaniec.
Projekt ma być atrakcyjny m.in. dla firm, które mają problemy np. z rozwijaniem się w dużych miastach. Na terenach wokół S3 mogłyby płacić niższe czynsze, uzyskiwać dostęp do tańszych gruntów, dostawać wsparcie w postaci różnych dotacji. Możliwe jest także organizowanie współpracy przedsiębiorstw ze szkołami zawodowymi i uczelniami dla przygotowania przyszłych kadr.
Lokowanie się w rejonie S3 może być dla inwestorów tym bardziej atrakcyjne, że z logistycznego punktu widzenia trasa ma charakter strategiczny. Jest położona w korytarzu łączącym wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście–Szczecin na północy wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie – Gorzów Wlkp. i Zieloną Górę, Zagłębie Miedziowe do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami oraz Pragą. Ważne są także możliwości połączenia z innymi arteriami.