- Wielkopolska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków magazynowych w Polsce. O pozycji tego regionu na mapie logistyki od lat decydowała bliskość rynku niemieckiego - wskazuje Sławomir Horbaczewski, ekspert rynku nieruchomości. - Był bramą, przez którą niemieckie oraz inne globalne marki wchodziły do Polski. Proces się nasilał wraz z rozwojem autostrady. Towary płynęły w obie strony coraz intensywniej.
Meble i okna
Dziś na wielkopolskim rynku są obecni wszyscy najwięksi deweloperzy działający w Polsce. - Rynek wielkopolski musi jednak coraz bardziej rywalizować z innymi regionami, przede wszystkim z Dolnym Śląskiem, który dzięki inwestycjom infrastrukturalnym umacnia swoją pozycję - zauważa Horbaczewski. - Wrocław znacznie lepiej niż Poznań radzi sobie z przyciąganiem nowych firm. Nie bez znaczenia jest także rozwój powierzchni magazynowej w województwie zachodniopomorskim. Rynki lokalne zyskują na nasilającym się trendzie dywersyfikacji lokalizacji. Inwestorzy oraz deweloperzy budują duże obiekty logistyczne w województwach, które do tej pory ich nie miały.
Na razie Wielkopolska, podobnie jak inne rynki regionalne, zmniejszyła nie wynajętą powierzchnię. - Na początku roku współczynnik pustostanów wynosił ok. 5 proc., w drugim kwartale - 4,6, a dziś - ok. 4 proc. To dobry wynik - podkreśla Sławomir Horbaczewski. - Czynsze na poziomie 2,8-3,5 euro za mkw. (podobnie jak na Śląsku) są bardzo atrakcyjne.
Adrian Semaan, ekspert Cushman & Wakefield, dodaje, że ze względu na strategiczną lokalizację region Wielkopolski, a szczególnie Poznań i jego okolice, przyciągają najwięcej firm z branży TSL. - Obecne są tu m.in. Arvato, Ceva Logistics, FM Logistics, Wheels Logistics, Raben - podaje. - Aktywne są również branże meblarska (Trio Line) i okienna (Inoutic), a także motoryzacyjna (Ideal Automotive, PSF, Kayser). W porównaniu z poprzednimi latami mniej aktywne są sieci handlowe.
Z analiz C&W wynika, że najwięcej powierzchni wynajmują firmy z kapitałem niemieckim (40 proc. wszystkich transakcji w 2016 roku). Na rodzime przedsiębiorstwa przypada 13 proc. - Aktywne są również firmy, które mają główne siedziby w Stanach Zjednoczonych i krajach skandynawskich. Są tu również firmy pochodzące m.in. z Belgii, Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii, Chorwacji, Turcji, Kanady i Korei Południowej.