Szczecin magazynami stoi

Ponad 300 tysięcy metrów kwadratowych hal magazynowych powstaje właśnie na szczecińskim rynku.Deweloperzy budują, wynajmują i sprzedają parki inwestorom. Biznes idzie coraz lepiej, ale konkurencja też jest coraz większa.

Publikacja: 16.02.2017 22:30

W North-West Logistic Park wśród najemców znajdują się producenci komponentów dla elektrowni wiatrow

W North-West Logistic Park wśród najemców znajdują się producenci komponentów dla elektrowni wiatrowych – duńska firma KK Wind Solutions oraz hiszpańska firma InCom, Rohlig Suus Logistics, Ceva Logistics Poland, IQ Metal Polska, Mycs, My Trendy Phone, Żabka Polska, Cubic, PartyDeco, Animex Foods, oraz HTM.

Foto: materiały prasowe

– Dzięki inwestycjom w infrastrukturę drogową w 2016 r. odnotowaliśmy najwyższy w historii popyt na magazyny w Szczecinie, który zaliczany jest do rynków wschodzących – mówi Tom Listowski, partner, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i logistycznych w Polsce w Cushman & Wakefield.

Deweloperzy – widząc, że najemców nie brakuje – podejmowali kolejne inwestycje. Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2016 r. szczeciński rynek przemysłowo-logistyczny powiększył się o 6,5 proc. Stało się tak m.in. za sprawą oddania do użytku 11,4 tys. mkw. w Panattoni Park Szczecin I.

– Ale w kolejnych latach rynek ten urośnie znacznie bardziej – zapowiadają agenci z BNP Paribas Real Estate.

Moda na Zachód

Dziś w trakcie realizacji w Szczecinie jest 313 tys. mkw. magazynów, z czego dominujący udział mają dwa duże projekty typu BTS (szyte na miarę na zamówienie klienta): BTS Amazon Szczecin (161 tys. mkw.) oraz BTS Zalando (130 tys. mkw.).

Po oddaniu do użytku tylko tych dwóch kompleksów szczeciński rynek magazynowy powiększy się o ponad 150 proc. – wynika z danych BNP Paribas Real Estate.

Według agentów tej firmy ze względu na specyfikę projektów typu BTS – czyli budowanych na zlecenie – oddanie tych dwóch dużych obiektów nie wpłynie znacznie na stopę pustostanów. Teraz w Szczecinie wynosi ona 3 proc., a stawki czynszów oscylują między 2,8 a 3,5 euro za mkw. miesięcznie.

Anna Staniszewska, dyrektor działu badań i konsultingu na Europę Środkowo-Wschodnią w BNP Paribas Real Estate, zwraca uwagę, że jednym z czynników wpływających na utrzymywanie się niskiej stopy pustostanów jest niesłabnąca popularność projektów przygotowywanych we wspomnianej formule BTS.

– Przykładem tego typu realizacji jest klaster przemysłowo-logistyczny w rejonie Szczecina. Jeszcze w połowie 2016 r. na tym relatywnie niewielkim rynku nie było żadnego nowego projektu w budowie. Tymczasem pod koniec IV kwartału podaż w trakcie realizacji wyniosła ponad 300 tys. mkw. Aż 93 proc. planowanej powierzchni skupionych jest w dwóch projektach typu BTS. Ten wynik plasuje szczeciński rynek na pierwszym miejscu pod względem budowanej powierzchni – zwraca uwagę Anna Staniszewska.

Opowiada, że blisko największych aglomeracji coraz trudniej o atrakcyjne lokalizacyjnie i cenowo grunty pod magazyny. Deweloperzy budujący hale zwracają również uwagę na spadek dostępności wykwalifikowanych pracowników i wzrost kosztów pracy, czego efektem jest wzrost zainteresowania tzw. rynkami alternatywnymi. I w związku z tym zyskuje Szczecin.

– W drugiej połowie roku obserwowaliśmy wyraźny wzrost zainteresowania terenami blisko zachodniej granicy kraju. Atutem jest lokalizacja i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura komunikacyjna. To argumenty, które przemawiają do firm z Europy Zachodniej, dążących do optymalizacji kosztów – opowiada Anna Staniszewska.

Amerykanie tam są

W potencjał szczecińskich hal uwierzyli Amerykanie. Spółka Waimea Holding, deweloper powierzchni magazynowych i przemysłowych, sprzedała im North-West Logistic Park. Kupującym nieruchomość była amerykańska firma Exeter Property Group, wyspecjalizowana w inwestowaniu w parki magazynowe.

Została właścicielem czterech hal o powierzchni 64 tys. mkw., wynajętych w 100 procentach.

Dla Exeter Property Group Polska jest jednym z głównych rynków europejskich, na których spółka inwestuje.

– Szczecin od dłuższego już czasu znajdował się w sferze naszych zainteresowań. Położenie geograficzne oraz wielkość tego miasta wskazywały na duży potencjał wzrostu. Waimea Holding SA świetnie wybrała lokalizację i  dobrze skomercjalizowała swój projekt w Szczecinie. Wszystko to sprawiło, że North-West Logistic Park jest doskonałym produktem inwestycyjnym – powiedział po transakcji Waldemar Grabka, Investment Officer/Asset Manager, Poland and Czech Republic w Exeter Property Group Polska.

Były właściciel North-West Logistic Park zapewnia, że od początku hale cieszyły się powodzeniem.

– To nasz pierwszy projekt zrealizowany w Szczecinie, który mogliśmy w tak krótkim czasie sprzedać. Sfinalizowanie transakcji z funduszem amerykańskim potwierdziło, że realizujemy obiekty na najwyższym światowym poziomie – mówił po zawarciu transakcji Andrzej Rosiński, prezes Waimea Holding.

Zapowiada jednocześnie kolejne inwestycje w parki logistyczne – m.in. w  Szczecinie i Stargardzie. Dodaje, że położenie oraz wyposażenie parku logistycznego w Szczecinie uczyniło z tej inwestycji atrakcyjne miejsce do rozwoju firm – szczególnie z branży produkcyjnej z kapitałem skandynawskim.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: g.blaszczak@rp.pl

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego